De Amerikaanse misdaadschrijver Michael Connelly is in het Nederlandse taalgebied razend populair. Ten bewijze: zijn nieuwste boek The Brass Verdict komt pas in oktober in de VS uit, maar de vertaling Het Laatste Oordeel kun je al deze maand bij ons in de winkels vinden. Zo vermijdt de uitgever dat ongeduldige fans die het Engels meester zijn het origineel al gelezen hebben wanneer de Nederlandse versie verschijnt.
...

De Amerikaanse misdaadschrijver Michael Connelly is in het Nederlandse taalgebied razend populair. Ten bewijze: zijn nieuwste boek The Brass Verdict komt pas in oktober in de VS uit, maar de vertaling Het Laatste Oordeel kun je al deze maand bij ons in de winkels vinden. Zo vermijdt de uitgever dat ongeduldige fans die het Engels meester zijn het origineel al gelezen hebben wanneer de Nederlandse versie verschijnt. Connelly (°1956) wist al van in zijn jeugd dat hij schrijver zou worden, maar hij maakte bewust een omweg via de journalistiek. Om de wereld van de politie en de misdaad te leren kennen werkte hij na zijn studies jarenlang als gerechtsjournalist voor enkele van de grootste kranten van de Amerikaanse oostkust. Na zijn werkuren verwerkte Connelly de ervaringen uit zijn baan dan in fictieverhalen. The Black Echo, zijn eerste boek uit 1992 (vertaald als Tunnelrat), was dan ook gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een dief die tunnels groef om in huizen in te breken. De thriller, die Connelly meteen de prestigieuze Edgar Allen Poe Prize opleverde, is ook het debuut van Hieronymus 'Harry' Bosch, een eigengereide en zwijgzame Vietnamveteraan die als detective voor de LAPD werkt. Bosch - genoemd naar de gelijknamige schilder omdat hij net als diens schilderijen een heel duistere kant heeft - figureerde ondertussen in veertien boeken (het nieuwe The Brass Verdict inbegrepen) en is uitgegroeid tot een van de bekendste speurneuzen uit de literaire wereld. Maar Bosch is niet de enige troef in Connelly's oeuvre. In 1995 bracht hij The Poet ( De Dichter) uit, een ijzingwekkende thriller over een dichtende seriemoordenaar, die met The Silence of The Lambs werd vergeleken. Een paar jaar later kwam dan Blood Work ( Bloedbeeld), waarin ex-FBI-agent Terry McCaleb na zijn harttransplantatie de moord op de vrouw wiens hart hij gekregen heeft, onderzoekt - in 2002 trouwens verfilmd met Clint Eastwood in de hoofdrol. En in 2006 verscheen The Lincoln Lawyer ( De Lincoln Advocaat), een ronduit briljant boek over Mickey Haller, een advocaat uit Los Angeles die een bizarre moordzaak moet oplossen. The Lincoln Lawyer is niet alleen een spannende pageturner, maar geeft ook inzicht in het juridische systeem van een stad als LA, waar de juiste connecties en de positie van de media vaak belangrijker zijn dan de schuldvraag. Typisch voor het oeuvre van Connelly is dat de personages één grote wereld vormen en zijn boeken gewoon het decor zijn waarin ze elkaar tegen het lijf lopen. In The Narrows ( Stroomversnelling) moet Harry Bosch bijvoorbeeld de dood van Terry McCaleb onderzoeken, een speurtocht die hem in het spoor van de seriemoordenaar uit The Poet brengt. En in The Brass Verdict gaan Bosch en Haller samen op zoek naar een moordenaar die het op Haller gemunt heeft. De twee sterkste personages die Connelly bedacht heeft samen in één boek, je kunt het de fans niet kwalijk nemen dat ze nauwelijks kunnen wachten. 'Het Laatste Oordeel' verschijnt in september bij De Boekerij (S.W.)