Zondag 19/9, 22.45 - CanvasDe bouw van het giganteske treinstation Luik-Guillemins deed naar goede Belgische gewoonte heel wat stof opwaaien: er moest een hele volksbuurt voor wijken, de bouw liep forse vertraging op en het budget swingde de pan uit. Gerenommeerd documentairemaker Thierry Michel, befaamd van films als Congo River en Iran sous la voile des apparences, volgde vijf jaar lang, van begin tot einde, de bouw van Luik-Guillemins voor ...

Zondag 19/9, 22.45 - CanvasDe bouw van het giganteske treinstation Luik-Guillemins deed naar goede Belgische gewoonte heel wat stof opwaaien: er moest een hele volksbuurt voor wijken, de bouw liep forse vertraging op en het budget swingde de pan uit. Gerenommeerd documentairemaker Thierry Michel, befaamd van films als Congo River en Iran sous la voile des apparences, volgde vijf jaar lang, van begin tot einde, de bouw van Luik-Guillemins voor Métamorphose d'une gare. Thierry Michel: Omdat de bouw van het station Luik-Guillemins een van de meest ambitieuze bouwprojecten in Europa van het begin van deze eeuw is. Ik houd er ook van om documentaires over een lange duur te draaien. En de bouw van dat station is, zonder dat ik dat vooraf kon weten, een verhaal van heel lange duur geworden. De vertragingen, de conflicten, het heeft een film vol suspense opgeleverd. Bovendien wou ik als kind twee dingen worden: ingenieur of cineast. Het is dat laatste geworden, maar met het maken van Métamorphose d'une gare heb ik die andere jeugddroom ook een beetje kunnen waarmaken. Michel: Bedoel je op technisch vlak? Wat dat betreft, viel het heel goed mee. Met behulp van alpinisten heb ik de werken vanuit alle hoeken in beeld kunnen brengen. Doordringen tot de menselijke relaties was, vanwege de vele conflicten en vertragingen, eigenlijk moeilijker. Iedereen was aanvankelijk zeer wantrouwig: de projectleider, architect Santiago Calatrava... Vooral die laatste drukte zich steevast uit in een niet altijd te doorgronden langue de bois. Maar ik heb uiteindelijk wel ondervonden dat iedereen oprecht was in zijn bedoelingen. Michel: Uiteraard, bijvoorbeeld over hoe ingrijpend het nieuwe station is op urbanistisch vlak. Ik toon ook hoe de bouw van het station het sociale weefsel van de omgeving ingrijpend verandert. De vertoning van mijn film heeft ondermeer in Bergen het debat over de bouw van het nieuwe station daar gevoed. Daar kan je als filmmaker alleen maar gelukkig mee zijn. Michel: Ja, omdat het er staat. Het station Luik-Guillemins eist z'n plaats op zoals de Eiffeltoren dat heeft gedaan in Parijs. Het is ook een privilege voor Luik dat het station er staat. Op artistiek vlak is elke Luikenaar er terecht trots op. De praktische kant daarentegen... Zo is het station te ver afgelegen van het andere openbaar vervoer in Luik, en in de winter is het er ongelooflijk koud. Het is niet voor niets ontworpen door een Spanjaard, hé. Maar toch is Luik-Guillemins een plek waar ik als Luikenaar en fervent treinreiziger graag kom. (H.V.G.)