De aan lager wal geraakte rapper gaat zijn eigen 'YouTube voor dansers' opstarten. Iedereen samen: Hammertime!

Je kunt het hem niet kwalijk nemen. Als de kans groot is dat je voor eeuwig bekend zal staan als 'die kerel met zijn gouden parachutebroek', dan zou je toch ook alles doen om een nieuwe carrière uit de grond te stampen? MC Hammer werd begin jaren negentig wereldberoemd met de hit U Can't Touch This, een rapnummer waarin hij op slimme wijze Superfreak van Rick James pikte. De song belandde overal op nummer 1 en zorgde ervoor dat het bijbehorende Hammer, Please Don't Hurt 'Em-album miljoenen keren over de toonbank ging.

En toen begon de ellende voor MC Hammer, alias Stanley Burrell. Het geld dat met hopen tegelijk binnenstroomde - 30 miljoen dollar uit de verkoop van U Can't Touch This alleen al - ging al even gemakkelijk weer buiten. MC Hammer kocht onder meer een huis van 12 miljoen dollar en een hoop kunstwerken om aan de muur te hangen, een privéjet en 17 uiterst luxewagens. Helaas was het tijdperk van MC Hammer vlug voorbij. De poprap werd verdrongen door de iets serieuzere 'gangsta rap' en de sterren van weleer - zie ook: Vanilla Ice - belandden in de ramsjbakken. Hammer - hij had het voorvoegsel inmiddels laten vallen - probeerde zelf nog even aan te knopen bij de gangsta rap-rage, maar die parachutebroek was natuurlijk niet echt goed voor zijn street credibility.

Ondanks zijn tanende sterdom bleef Hammer op grote voet leven en uiteindelijk moest hij in 1996 het faillissement aanvragen, met een totale schuld van 14 miljoen dollar. Maar de ervaring had hem blijkbaar wel gelouterd, want hij schoolde zichzelf vlotjes om tot evangelist. Hij kreeg een eigen tv-show waarin hij het woord van God verkondigde en trok zich met zijn familie en zijn 17 luxewagens (die het faillissement vreemd genoeg hadden overleefd) terug in een klein huis in Californië.

Het bloed danst echter waar het niet gaan kan. Vorige week maakte Hammer bekend dat hij binnenkort zijn eigen website zal opstarten, DanceJam, waar gebruikers hun eigen dansvideo's kunnen delen met de rest van de wereld. Hij kreeg naar eigen zeggen het idee voor de site door het succes van Soulja Boy, die met het dansje bij hun single Crank That ondertussen de hele wereld hebben veroverd. Al zal het feit dat de videoclip van U Can't Touch This op YouTube ondertussen door zowat 5 miljoen mensen bekeken is er wellicht ook voor iets tussen zitten. Wat er ook van zij: analisten schatten de kans dat DanceJam echt een concurrent kan worden voor YouTube veeleer laag in. We zullen het voorlopig dus toch maar bij de parachutebroek houden.

(S.W.)