De overlevering wil dat Maurice, naar de roman van E.M. Forster, minder hoge toppen scheert dan A Room with a View (1985), Howards End (1992) en The Remains of the Day (1993), de Britse kostuumdrama's waarmee de Am...

De overlevering wil dat Maurice, naar de roman van E.M. Forster, minder hoge toppen scheert dan A Room with a View (1985), Howards End (1992) en The Remains of the Day (1993), de Britse kostuumdrama's waarmee de Amerikaanse regisseur James Ivory en de Indiase producent Ismail Merchant grote sier maakten. De overlevering is mis, zo leert de gerestaureerde 4K-versie die de betere bioscopen nu vertonen. Oogstrelende, piekfijne en zo nodig sensuele scènes vergen nauwelijks een inspanning, terwijl ze toch heel wat aanreiken om over na te denken. Elegant maar onomwonden toont Ivory hoe twee Cambridge-studenten de liefde ontdekken. Maar de film is méér dan de Call Me by Your Name van 1987. Maurice (James Wilby) en Clive (een piepjonge Hugh Grant) durven niet voor elkaar te kiezen, afgeschrikt door de straffen, de afkeuring en het statusverlies waarmee het Engeland van honderd jaar geleden homoseksuelen vernederde. Die wreedheid wordt inzichtelijk gemaakt zonder eraan toe te geven. Pure klasse.