'Glamour is what I sell, it's my stock in trade', zo luidt de favoriete uitspraak van de verleidelijke Dietrich (1901 - 1992) en of ze nu Hot Voodoo in een apenpak zong of verkleed was als een mannelijke spionne, de Duitse actrice had de mysterieuze macht om zowel de verbeelding van mannen als vrouwen te bekoren. Met Der Blaue Engel (1930) creëerde Dietrich een soort nieuwe sensuele vamp, maar de basis van haar mythe als gracieuze, ironisch afstandelijke filmgodin met een sensuele, sexy stem werd tijdens haar Paramount-periode gelegd, t...

'Glamour is what I sell, it's my stock in trade', zo luidt de favoriete uitspraak van de verleidelijke Dietrich (1901 - 1992) en of ze nu Hot Voodoo in een apenpak zong of verkleed was als een mannelijke spionne, de Duitse actrice had de mysterieuze macht om zowel de verbeelding van mannen als vrouwen te bekoren. Met Der Blaue Engel (1930) creëerde Dietrich een soort nieuwe sensuele vamp, maar de basis van haar mythe als gracieuze, ironisch afstandelijke filmgodin met een sensuele, sexy stem werd tijdens haar Paramount-periode gelegd, toen cameraman Lee Garmes haar hoge jukbenen en haar katachtige ogen perfect wist te vatten en ze dankzij de kostuums van Travis Benton ook het modebeeld ging bepalen. De magnetische Dietrich werkte met al de groten, van Billy Wilder, Ernst Lubitsch, Fritz Lang en Frank Borzage tot Alfred Hitchcock, maar na een succesvolle concerttournee in de jaren vijftig en een laatste filmrol in 1978 hield ze het acteren voor bekeken. Dietrich zou nooit meer in het publiek verschijnen en leefde de laatste tien jaar van haar leven teruggetrokken in haar Parijse appartement aan de avenue Montaigne. The stuff legends are made off. Favoriete regisseur.. Josef von Sternberg. 'I am Miss Dietrich, Miss Dietrich is me', aldus controlefreak en minnaar Von Sternberg. Tussen 1930 en 1934 draaiden ze samen zes films voor Paramount, visueel delirante en somptueuze studiofilms die een nieuwe betekenis gaven aan het begrip exotisch romantisme. Niemand wist met zoveel glans het sexappeal van Dietrich te verheerlijken als Von Sternberg. Favoriete film. Touch of Evil (Orson Welles. 1958). Dietrich, met een oude pruik van Elizabeth Taylor, speelt een zigeunerprostituee in een sinister Mexicaans grensstadje. 'Ik zag er niet alleen verschrikkelijk goed uit', vond Dietrich zelf, 'maar bovendien heb ik nooit een dialooglijn beter gezegd dan de laatste in die film: 'What does it matter what you say about people...?'' .Oscars. Geen enkele. Ze werd een keer genomineerd als beste actrice, voor haar memorabele rol als een cabaretzangeres in de Von Sternberg-film Morocco waarin ze op naaldhakken die woestijn in trekt, haar grote liefde legioensoldaat Gary Cooper achterna. Liefdesaffaires.Het androgyne erotische imago dat ze op het witte doek uitstraalde, vertaalde zich ook in Dietrichs liefdesleven. La Marlene had zowel relaties met mannen als vrouwen. Ze trouwde in de jaren twintig met haar mentor en toneelregisseur Rudolph Seiber, met wie ze wettelijk samenbleef tot zijn dood in 1976. Met Seiber had ze ook haar enige kind, Maria. Tot Dietrichs meest bekende veroveringen behoren Gary Cooper, James Stewart, Maurice Chevalier, Douglas Fairbanks Jr, John Wayne, generaal George S. Patton (van wie ze een met parels beslagen revolver cadeau kreeg), Edith Piaf, Yul Brynner, John F. Kennedy en Jean Gabin (samen met Von Sternberg misschien haar grootste liefde). .Quote.'Het diafragma is de grootste uitvinding sinds de Pan-Cake make-up. Luc Joris