Op haar achtste plaat gooit de Bostonse zangeres en schilderes Marissa Nadler het over een andere boeg. Ooit omzwachtelde ze haar dreamfolk in allerlei fabels - een sluier die...

Op haar achtste plaat gooit de Bostonse zangeres en schilderes Marissa Nadler het over een andere boeg. Ooit omzwachtelde ze haar dreamfolk in allerlei fabels - een sluier die de kommer in haar eigen leven moest verhullen. Hier schrijft ze onomwonden over haar afbrokkelende huwelijk (in I Can't Listen to Gene Clark Anymore of You're Only Harmless When You Sleep), wat de inherente somberheid van haar werk uiteraard nog onderstreept. Ook opmerkelijk is dat ze onder meer Sharon Van Etten en Angel Olsen - aanhangsters die inmiddels hoger aangeschreven staan - heeft uitgenodigd om mee te zingen. Wat die volgzaam hebben gedaan, in een vergelijkbare stijl: sidderend als een kaarsvlammetje in de kille huiskamertocht. Zoveel gelijkstemmigheid: geen wonder dat For My Crimes wat aan eentonigheid lijdt.