1. Gaat u naar de Hallen van Schaarbeek op 15 november?

Ach, goeie vraag. (lacht) Ik weet het nog niet. Ik ken het programma eerlijk gezegd niet. Een Classic Rock Night? Dat klinkt niet meteen als spek voor mijn bek. Ik ben meer geïnteresseerd in pop, jazz, funk.
...

Ach, goeie vraag. (lacht) Ik weet het nog niet. Ik ken het programma eerlijk gezegd niet. Een Classic Rock Night? Dat klinkt niet meteen als spek voor mijn bek. Ik ben meer geïnteresseerd in pop, jazz, funk. Ik sta niet op de eerste rij als het om feesten gaat. Ik ben ook niet naar de Botanique geweest in het weekend van 2 november (ook toen vierde Radio21 zijn 21-jarig bestaan, ds), hoewel het programma me meer aansprak. Ja en nee. Ik ben blij voor Radio21, maar persoonlijk voel ik er me niet zo bij betrokken. Ik was erbij tussen 1978 en 1985, toen het zelfs nog niet eens Radio21 heette. Daarna heb ik me met andere dingen beziggehouden, omdat ik het niet langer eens was met de directie. Ik ben meer in de toekomst dan in het verleden geïnteresseerd. Radio21 is voor mij een bladzijde die is omgedraaid. Ik luister vooral naar de uitzendingen van mijn vriend Philippe Baron op RTBF Radio 1 en Musique 3. Op Musique 3 concentreert hij zich op de actualiteit: wat voor nieuwe dingen gebeuren er in de jazz, welke nieuwe artiesten zijn de moeite waard. Héél goed. We hebben veel invloed gehad, in de eerste plaats met Radio Cité. In een tijd toen de vrije radio's nog niet echt bestonden, werkten we voor heel veel luisteraars. Er zijn nog altijd mensen die me erover aanspreken. Dat is wel leuk, natuurlijk. King Kong was iets anders. Dat was meer een tegencultuurprogramma. Ik hield er ook van, maar Radio Cité was een echte uitdaging, omdat het bestemd was voor het grote publiek. De verhoudingen lagen toen natuurlijk ook anders. Rockmuziek, en ook funk en elektro, was tot dan toe voor een beperkter publiek dan nu. Op het moment dat Elvis stierf, stond hij nog voor jongerenmuziek. Stel je voor. (lacht) Rudy Leonet van Radio21, omdat hij altijd op zoek is naar nieuwe dingen. Hij weet heel veel van muziek af en heeft een eigen presentatiestijl. Een goede presentator moet meer kunnen dan alleen liedjes aan- en afkondigen. Hij moet iets te vertellen hebben. Ik luister er graag naar. Het is een verademing tussen het monotone radioaanbod. Samen met Studio Brussel is Radio21 de zender die nog ietwat aan de commercialisering ontsnapt. Bij Radio21 bestaan concrete plannen om de zenders in twee op te splitsen: één die volledig op jongeren afgestemd is en één voor de iets ouderen. Niet slecht bekeken, denk ik. Misschien is het een idee voor Studio Brussel. Maar je mag natuurlijk niet vergeten dat er een algemene crisis is in de radiowereld, zeker voor jongerenzenders. Jongeren kunnen tegenwoordig overal muziek luisteren en dat laat zich voelen. Gewoon muziek laten horen, is niet voldoende op de radio. Je moet de luisteraar laten kennismaken met nieuwe dingen, nieuwe genres, ze informeren. Ik ben begonnen met de voorbereiding van de opvolger van Top Secret, die wellicht binnen een jaar, anderhalf jaar zal verschijnen. Het loopt goed. De combinatie van jazz, elektronische muziek en house heeft mij al altijd beziggehouden en daarom hebben ze me twee jaar geleden ook gevraagd om een nieuwe cd te maken. Hadden ze het me niet gevraagd, ik zou de plaat nooit gemaakt hebben. ldoor Dominique Soenens'een goede radiopresentator heeft iets te vertellen. hij kan meEr dan liedjes aan- en afkondigen.'