Malmkrog is de naam van het Transsylvanische landhuis waar vijf aristocraten eind negentiende eeuw samentroepen om er drie uur en twintig minuten lang over God, vooruitgang, oorlog en vrede te filosoferen. En dat hoofdzakelijk in het Frans, statig als in een schilderij en...

Malmkrog is de naam van het Transsylvanische landhuis waar vijf aristocraten eind negentiende eeuw samentroepen om er drie uur en twintig minuten lang over God, vooruitgang, oorlog en vrede te filosoferen. En dat hoofdzakelijk in het Frans, statig als in een schilderij en gebaseerd op teksten van de Russische filosoof Vladimir Solovjov. Wat de Roemeense beeldenstormer Cristi Puiu (maker van de zonderlinge prachtfilms The Death of Mr. Lazarescu, Aurora en Sieranevada) met dit tot epische proporties opgeblazen periodedrama voor ogen had, wordt nooit volledig duidelijk. Nochtans gunt hij de dappere kijker, bij gebrek aan actie, variatie of psychologie, zeker zoveel tijd om aan het theoretiseren te slaan als zijn theatrale personages. Mogelijk wilde hij iets maken als Michael Hanekes Das weisse Band: een kostuumdrama over de roots van het kwade, over de reflecties van de tijd, over mensen die niet weten welk lot hen boven het hoofd hangt. Alleen drijft hij zijn cerebrale concept zo ver door dat zelfs wie gebiologeerd is door Oost-Europese geschiedenis of de slow cinema van Lav Diaz vlotjes weghapt, een slopend lange rit wacht. Kunstig gefilmd, ambitieus en deugddoend dwars, al zal Malmkrog zelfs op Puiu-retrospectieven allicht nooit top of the bill zijn.