Focus Knack hoort graag uw mening. Reacties zijn welkom op ons postadres, Focus Knack, Raketstraat 50b2, 1130 Brussel, of in onze mailbox, focus@knack.be. Elke inzending moet zijn ondertekend met naam en adres. Reacties kunnen worden geredigeerd en ingekort.
...

Focus Knack hoort graag uw mening. Reacties zijn welkom op ons postadres, Focus Knack, Raketstraat 50b2, 1130 Brussel, of in onze mailbox, focus@knack.be. Elke inzending moet zijn ondertekend met naam en adres. Reacties kunnen worden geredigeerd en ingekort.'MARIE-ANTOINETTE'RUBRIEK BIOSCOOP, FOCUS KNACK NR. 21 Omdat ik mij meestal wel kan vinden in de filmrecensies van Dave Mestdach, ben ik onaangenaam verrast door zijn bespreking van Sofia Coppola's Marie-Antoinette. Hij vindt dat de film 'geen half woord besteedt aan de politieke achtergrond van die tijd'. Onterecht, want er zijn tal van scènes die duidelijk weergeven wat er aan de hand was buiten de muren van Versailles. Ik denk aan de referenties naar de Amerikaanse Revolutie in het begin van de film, aan het moment waarop Marie-Antoinette vanop een balkon de woedende massa toekijkt en vervolgens haar hoofd buigt, en aan de schilderijen volgeklad met slogans. Ook het allerlaatste beeld, een vernielde kamer in Versailles, geeft toch aan wat er gebeurd is? Toegegeven, de Franse Revolutie wordt niet letterlijk vermeld, maar het is dan ook geen documentaire over de Revolutie maar het levensverhaal van de jonge koningin, verteld en gezien vanuit haar standpunt. En zeg nu zelf: verwend als ze was in het beschermde klimaat waarin ze opgroeide, gaf ze waarschijnlijk geen ene moer om wat er met het volk gebeurde. Behalve dan wanneer het een directe impact op haar eigen leven had, wat ook blijkt als ze uit Versailles vertrekt. Bovendien is dit volgens mij wel degelijk een film die in het rijtje van The Virgin Suicides en Lost in Translation past: het is een ander soort film dan de twee voorgaande, maar stilistisch gezien trekt Sofia Coppola de lijn gewoon door. Haar eigenzinnige manier van filmen, de vaak stille maar veelzeggende close-ups, de emoties van de personages die er niet vingerdik op liggen maar toch duidelijk aanwezig zijn..: dit alles is waarvoor ze bij haar voorgaande films zo bejubeld werd, dus waarom nu niet? 'FOCUS BLOGT OP CANNES'WWW.KNACK.BE/BLOG Een prima initiatief, die blog tijdens het festival van Cannes! De recensies van Patrick Duynslaegher en Dave Mestdach heb ik met plezier gelezen en herlezen. Ze waren niet alleen heel informatief, maar ook vinnig geschreven en snedig geformuleerd. Een boeiende filmgids én een interessante toetssteen voor je persoonlijke mening. Een initiatief dat zeker herhaald kan worden bij een volgend filmfestival. Nvdr.: Bedankt voor het compliment. Tip: onze muziekrecensenten volgen het voorbeeld van hun filmcollega's en zullen tijdens de grootste zomerfestivals ook hun mening ventileren op www.knack.be/blog.Lisa Vanhaeren (Kessel-Lo)