Focus Knack hoort graag uw mening. Reacties zijn welkom op ons postadres, Focus Knack, Raketstraat 50b2, 1130 Brussel, of in onze mailbox, focus@knack.be. Elke inzending moet zijn ondertekend met naam en adres. Reacties kunnen worden geredigeerd en ingekort.

Fab50 Etc.

FOCUS KNACK NR. 18

Ik zou het zeker niet zo cru stellen dat jullie Fab50 lachwekkend is, maar hij is wel aan een dringende vitaminekuur toe. Net zoals bij vele van zulke lijstjes (ook die over film bijvoorbeeld) wordt wat 'belangrijk' of 'invloedrijk' is, dikwijls ook aangezien als het 'beste'. Elke artiest is in meer of mindere mate, bewust of onbewust, beïnvloed door muziek die al bestond, maar ervan uitgaan dat het origineel altijd beter is, is een vergissing. Integendeel, recente muziek die ondanks (of: dankzij) een muzikale erfenis van ondertussen vijftig jaar toch nog fris uit de hoek kan komen, zou juist nog meer waardering moeten krijgen.

Deze lijst is opgesteld door de zogenaamde 'kenners', en die durven zich duidelijk niet afzetten tegen de 'goedesmaakpolitie': alleen Thriller van Michael Jackson mag de openbare orde wat verstoren. Andere albums die gewoon goed klinken maar waarvan het niet 'bon ton' is om dat toe te geven, zie ik niet. Ja, er staan een aantal aangename verrassingen bij. Zoals Stevie Wonder, met Songs in the Key of Life (de meeste mensen associëren hem met zijn ietwat slijmerige ballad I just called to say... maar wat hij in de jaren 70 aan de mensheid naliet was zonder meer fenomenaal). Vandaar mijn tip aan mensen die deze top 50 maar niks vinden: hecht er niet te veel belang aan, maar zie het als een kans om toch enkele van die albums of artiesten die je nog niet kende te beluisteren. Misschien ontdek je wel iets moois. En wie deze Fab50 blindelings wil volgen en de lijst 'het van het' vindt, raad ik aan om ook eens naar volgende albums te luisteren: Blood Sugar Sex Magik (Red Hot Chili Peppers), T ime's Up (Living Colour), Leftism (Leftfield), Clandestino (Manu Chao), American Fool (John Mellencamp), The Stone Roses (The Stone Roses), Permission To Land (The Darkness), Road Apples (The Tragically Hip), Stars of CCTV (Hard-Fi), Kick (Inxs) en waarom niet, Reckless van good old Bryan Adams.

Fab50

FOCUS KNACK NR. 18

Geweldig, die Fab 50. Ik ben het in grote lijnen eens met de selectie, maar zijn jullie niet één grote naam vergeten? Hij komt zelfs niet voor in de eervolle vermeldingen; hij is de drager van een volledige subcultuur, en zijn overlijden is slechts enkele dagen geleden herdacht. Exodus? Catch a Fire?

Jawel: Bob Marley!