Wie doet beter? Anders gezegd, heeft het nog zin dat zingende aspiranten die een doorbraak willen forceren in de niche waarin contemporary r&b van Amerikaanse makelij een Britse twist krijgt hun kans wagen, nu FKA twigs mijlen voor ligt op de concurrentie? Misschien is LP1 zelfs een gelegenheid om troebele termen als indie-r&b of future r&b op te bergen. Laten we dit gewoon popmuziek noemen, heel eigentijdse, prikkelende, hypergestileerde popmuziek.
...

Wie doet beter? Anders gezegd, heeft het nog zin dat zingende aspiranten die een doorbraak willen forceren in de niche waarin contemporary r&b van Amerikaanse makelij een Britse twist krijgt hun kans wagen, nu FKA twigs mijlen voor ligt op de concurrentie? Misschien is LP1 zelfs een gelegenheid om troebele termen als indie-r&b of future r&b op te bergen. Laten we dit gewoon popmuziek noemen, heel eigentijdse, prikkelende, hypergestileerde popmuziek. Het etherische, tussen zwoel en koel zwervende geluid, waarin weerbarstige, gekraakte beats en bassen door droefgeestige nevels dreunen, is geen nieuws in Groot-Brittannië. Junior Boys zetten ooit schuchter de bakens uit, The xx distilleerden het tot een minimum, James Blake inspireerde er talloze copycats mee, en ook Jessy Lanza en SOHN bedachten hun afzonderlijke variant. Wat FKA twigs van de rest onderscheidt? Lust, om mee te beginnen. Lust in combinatie met fragiliteit - gevaarlijk duo. In Lights On is het nog dubbelzinnigheid troef: 'If I trust you we can do it with lights on.' Wie heeft hier de overhand? Dan gaat de ijzersterke single Two Weeks veel verder: 'My thighs are apart for when you're ready to breathe in / Suck me up, I'm healing with all the shit you're dealing /Motherfucker, get your mouth open, you know you're mine.' Over objectificatie kan ze een mondje meespreken. Ooit draafde twigs als danseres op in videoclips van anderen, in Do It Like a Dude van Jessie J zelfs als levende touwtjespop. Ze zingt het trauma van zich af in Video Girl, ergens tussen nijd en wanhoop, boven weinig meer dan rommelende synths. De geschoolde falsetstem van Tahliah Barnett, zoals haar echte naam luidt, is een genot. Deels Aaliyah (vooral als ze 'was I just a number for you?' zingt in Numbers), deels Tracey Thorn bij Massive Attack (check Hours), en zelfs deels Kate Bush (hoor hoe ze in Kicks tussen hoge en lage registers glijdt). Fraai stemgeluid, goede songs, coherente, precieze productie (van Emile Haynie en Arca), maar dat is niet alles. FKA twigs is een artieste in de lijn van Madonna en Grace Jones. Vanuit de achtergrond zichzelf naar voren gevochten, magnetisch sexappeal, artistiek de touwtjes strak in handen, provocatief, een neus voor de juiste vertrouwelingen, simultaan omhelsd in muziek- én modekringen. Een totaalpakket(je). Klein maar krachtig. En LP1, dat is het album om 's avonds de krolse tijger in uzelf op los te laten in de woonkamer, met de gordijnen dicht. Of open, hangt ervan af wat en hoeveel u wilt delen met de buitenwereld. FKA TWIGS *****LP1 r&b / pop Young Turks DOWNLOADS Lights On Two Weeks Numbers JONAS BOEL