VERMOORDE ONSCHULD. ‘T ARSENAAL SCHETST IN LULU EEN PORTRET VAN EEN FEMME FATALE DAT EVEN AMBIVALENT IS ALS ZIJN HOOFDPERSONAGE.

‘T ARSENAAL

tot 17 april in de Oude Stadsfeestzaal, Frederik de Merodestraat 28, Mechelen.

speellijst via tel. 015 42 25 44 of www.tarsenaal.be

Lulu

Een hartstilstand, een overgesneden keel, een fataal schot en een mislukte zelfmoordpoging. Het palmares van Lulu, de genadeloze femme fatale uit Frank Wedekinds gelijknamige stuk, oogt weinig fleurig vlak voor ze in de handen van een Jack The Ripper-achtig monster valt. Lulu joeg destijds een schokgolf door de Weimarrepubliek, een dikke eeuw later staren we hooguit wat ongemakkelijk naar onze schoenpunten als we zulke demonische mix van kindermisbruik, incest en een ongecontroleerd libido voorgeschoteld krijgen. Seksuele bevrijding en circusachtige sensatie was het spreekwoordelijke zand in de onderbroeken van de Duitse fin de siècle- bourgeois, vandaag zijn Wedekinds thema’s zo gruwelijk banaal dat ze louter grondstof voor een boeiend avondje

theater opleveren. Nietzsche, wiens geest onmiskenbaar doorheen dit stuk doolt, was helaas een onverbeterlijke cultuuroptimist.

Regisseur Stany Crets smelt in Lulu twee van Wedekinds schandaalstukken samen in evenveel bedrijven. Aardgeest (1895) en De doos van Pandora (1902) haken naadloos op elkaar in, maar zijn even verscheiden als de extremen van een bipolaire stoornis. In het eerste deel schuilt de decadentie in het morele besef van het hoofdpersonage: de engelachtige Lulu (een sterke rol voor Veerle Dejonghe) verslindt alle mannen die in haar een gewillig lustobject zien. Ze wandelt als de vermoorde onschuld over een pad van lijken, maar na de passionele moord op haar echtgenoot moet ze onderduiken in Parijs – waarmee we het tweede, meer serene luik van de voorstelling intuimelen. Nu is vooral de wereld rondom Lulu decadent en komt de ambivalentie van het personage pas echt goed bovendrijven. Lulu manipuleert, bedriegt en zaait ongeluk terwijl ze onophoudelijk orakelt over haar zuiverheid. In de beheerste climax van het stuk (mooi uitgewerkt met een klankopname van de acteurs) komt ze tot een schijnbare loutering vooraleer ze ten onder gaat aan het enige wat ze in deze wereld ooit kon: zich prostitueren.

Het ritme van het eerste deel is vrij hobbelig, de vulkanische uitbarstingen en het geraas zijn te karikaturaal om echt te beklijven, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd wanneer een uitstekende Vic de Wachter zijn opwachting maakt als bedelaar. Pas dan schiet de vlam in de pan en zuigt het stuk u moeiteloos mee in het weergaloze tweede gedeelte. Geduld wordt soms beloond.

Wim Smets

Onstage

Shakespeares Macbeth van Gerardjan Rijnders is een huis clos van twee radeloze zielen. Een boosaardig sprookje ontwikkelt zich tot een paranoïde werkelijkheid waarin de twee hoofdfiguren ronddolen met hun waanvoorstellingen en leugens.

Vanaf 25 maart in Bourla, Komedieplaats, Antwerpen. Tickets: tel. 03 224 88 44 of via bespreekburo@toneelhuis.be.

In Schone woorden klinken zo duiken Warre Borgmans & Jokke Schreurs in hun herinneringen: Borgmans met woorden, Schreurs met muziek. Teksten van Rutger Kopland, Guido Gezelle, Solzjenitsin, Adriaan Morriën en Frank Sinatra.

Van 17 tot 18 maart in Rataplan, Borgerhout en daarna op tournee tot 30 april. Speellijst: tel. 03 235 04 90.

Die Siel van die Mier door Het muziek Lod is ‘een muziektheaterproductie over termieten en over een man die hun leven bestudeert. Een verhaal over de orde der insecten en de chaos en de passies van de menselijke ziel. Een voorstelling waarin muziek en woord in symbiose leven zoals termieten en de protozoa.’

Vanaf 24 maart op tournee door Vlaanderen. Speellijst via www.hetmuzieklod.be.

Borderline is een festival voor jonge podiumkunsten met dans, muziek, theater en multimedia ter gelegenheid van Lille2004, waaraan Cultuurcentrum Kortrijk deelneemt met onder andere een dansproject rond werk van Vincent Dunoyer, de voorstelling Droomsporen van Tg Amsterdam en het Antwerpse multimediacollectief Bateau Lavoir met een totaalspektakel rond de Amerikaanse free-jazzartiest Archie Shepp.

Vanaf 16 maart in Kortrijkse Schouwburg, Schouwburgplein 14, Kortrijk. Tickets en info: tel. 056 23 98 55 en via www.cultuurcentrumkortrijk.be.

Wim Smets

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content