Ook in de dood schuilt nog verzet. Dat is tenminste de opzet van deze magisch-realistische odyssee waarin een stokoude conciërge (Juan Margallo) van een mortuarium besluit om een echte begr...

Ook in de dood schuilt nog verzet. Dat is tenminste de opzet van deze magisch-realistische odyssee waarin een stokoude conciërge (Juan Margallo) van een mortuarium besluit om een echte begrafenis te regelen voor het door militairen achtergelaten lichaam van een jonge demonstrante. De Iraanse filmmaker Alireza Khatami moest voor Los versos del olvido (De verzen van vergetelheid) gedwongen uitwijken naar Chili en hij ziet zijn film als een metafoor voor het 'verzet tegen de gewelddaad van het vergeten'. Ondanks de zwaarmoedige insteek is dit geen grauw drama over politieke onderdrukking of dictatoriale regimes. Khatami verlicht zijn symbolische queeste met poëtische, sprookjesachtige en absurdistische elementen zoals een blinde grafdelver die met weduwes flirt en een verraderlijk labyrintisch archief waarin je een kluwen garen nodig hebt om er niet in te verdwalen. Er komen zelfs zwevende walvissen in voor.