Fahrenheit 9/11 is niet de enige documentaire die in de Verenigde Staten voor ophef zorgt. De kans dat Super Size Me van Morgan Spurlock invloed zal hebben op de presidentsverkiezingen is gering, maar toch doet de film – die enkele weken geleden in de VS uitkwam – heel wat mensen in de handen wringen. Zo weigerde MTV vorige week om reclamespotjes voor de prent uit te zenden, uit vrees om enkele van zijn adverteerders voor het hoofd te stoten. Die adverteerders zijn dan de grote fastfoodketens, want Super Size Me is een aanklacht tegen die industrie die geen blad voor de mond neemt.

Toen Spurlock een woordvoerder van McDonald’s op tv hoorde verklaren dat hun menukaart gezonde en evenwichtige voeding bevat, besloot hij de proef op de som te nemen. Eén maand lang ging hij enkel bij de fastfoodketen eten, drie- maal per dag, gedurende dertig dagen. Enige beperking: Spurlock moest alle aanbiedingen op de kaart proberen en mocht enkel een Super Size-portie (vergelijkbaar met de maxiporties bij ons, alleen nóg groter) bestellen als de bediende achter de kassa dat zelf voorstelde. Daarnaast hield Spurlock zijn lichaamsbeweging ook op 2500 stappen per dag, het Amerikaanse gemiddelde.

De gevolgen van het ‘wetenschappelijke experiment’ zijn voorspelbaar: Spurlock, die in het begin van de film om zijn goede conditie complimenten krijgt van dokters, komt ruim tien kilo aan en krijgt allerlei gezondheidsproblemen – één arts die hij raadpleegt, zegt hem zelfs dat zijn lever op een stuk paté begint te lijken. Bovendien raakt Spurlock vlugger geïrriteerd en verliest hij zijn seksuele appetijt. In de derde week raden de dokters die hem volgen de regisseur zelfs aan om te stoppen, omdat ze vrezen voor gevolgen. ‘Mijn lichaam haat me’, zo is Spurlocks conclusie dan ook op het einde. Maar zijn lijdensweg is niet zonder resultaten geweest. Net nadat Super Size Me op het Sundance Festival – een filmfestival voor alternatieve cinema – tot beste documentaire werd uitgeroepen, besloot McDonald’s om de Super Size-porties af te voeren. En net nadat de film in de zalen kwam, lanceerde de fastfoodketen de Go Active-maaltijd, waarbij de klant als cadeau een podometer krijgt. Wanneer Super Size Me bij ons uitkomt, is nog niet bekend.

Ondertussen heeft Fahrenheit 9/11 dan toch een Amerikaanse verdeler beet; niet minder dan drie maatschappijen (ze stonden plotseling blijkbaar te trappelen) zijn een partnerschap aangegaan om de prent in de zalen te brengen. Een ervan werd door Harvey en Bob Weinstein speciaal opgericht tot dat doel. De bazen van Miramax kochten vorige week voor zowat zes miljoen dollar de rechten op de film terug van moederbedrijf Disney, dat eerder had geweigerd Fahrenheit 9/11 te verdelen. De Gouden Palm-winnaar komt nu in de VS uit op 25 juni, bij ons zal hij in het najaar te zien zijn. (S.W.)

S.W.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content