Prince of Persia

Multi > UBISOFT

GAMEPLAY>8 GRAFIEK>9 GELUID>9

Achtergrond De Prince of Persia-reeks heeft sinds haar debuut in 1989 al heel wat metamorfoses ondergaan. De overstap die de nieuwe episode maakt, is even ingrijpend als de switch van 2D naar 3D destijds. Alle voorgaande edities werden begraven en de hoofdfiguur, de spelomgeving en de gameplay werden van de grond af opnieuw opgebouwd. Dat levert een vrouwenversierende, rebelerende doch galante en flegmatieke nieuwe prins op, die na een ’toevallige’ ontmoeting met prinses Elika de strijd aangaat tegen de duistere krachten die haar paleis en leefwereld van alle kleur en optimisme hebben ontdaan.

Avonturen Het is aan de speler om weer leven in de brouwerij te brengen. Hiervoor dienen allerlei halsbrekende toeren te worden uitgehaald – denk aan: lopen op muren, gevaarlijke manoeuvres aan afgebrokkelde steunpilaren, aan rotsplanten slingeren, in ravijnen naar beneden glijden én op duizelingwekkende hoogte al duelerend snode tegenstanders verslaan. Bij dit alles krijgt de gamer steeds de hulp van de prinses, die met haar speciale krachten afwisselend dienst doet als kompas of magische schildknaap en u van allerhande trucjes voorziet.

Besturing Uitgever Ubisoft mikt met deze game op een veel breder publiek dan bij de vorige edities. Dat blijkt vooral uit de acrobatische escapades die nu met een eenvoudige – doch zorgvuldig getimede – druk op de juiste knop starten. Geen woeste combinaties meer en ook frustrerende sterfscènes behoren voortaan tot het verleden. Op elk moment dat u door een foute beslissing het leven dreigt te laten, biedt de prinses u een reddende hand en maakt het spel uw fatale geklungel ongedaan. Hardcore fans hoeven niet te vrezen, er zijn nog voldoende mogelijkheden waarbij u de grijze hersenmassa moet aanspreken om moeilijk bereikbare plekken te bereiken.

VerdictPrince of Persia ziet er met zijn sublieme cel shaded-graphics uit als een hoogstaande animatiefilm. De sfeerscheppende symfonische muziek, de grauwe omgevingen die na het verslaan van demonische creaturen opnieuw in groene levendige oases veranderen én de vernuftig uitgewerkte puzzels zorgen voor een onvergetelijke ervaring. Het lichtjes repetitieve karakter van de gevechten en het vaak moeten terugkeren naar eerder begane gebieden kunnen de pret amper bederven. Alweer een topper!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content