De Franse dertigers Florent Grouazel en Younn Locard hebben vijf jaar gewerkt aan Liberté, dat begin deze maand de prijs voor het beste album kreeg op het festival van Angoulême. Beide afgestudeerden van de Brusselse stripschool Saint-Luc willen in een...

De Franse dertigers Florent Grouazel en Younn Locard hebben vijf jaar gewerkt aan Liberté, dat begin deze maand de prijs voor het beste album kreeg op het festival van Angoulême. Beide afgestudeerden van de Brusselse stripschool Saint-Luc willen in een ambitieus drieluik, waarvan Liberté het eerste deel is, de Franse Revolutie navertellen in stripvorm. Hoewel ze daarbij gebruik maken van de recentste historische inzichten, concentreren ze zich niet op de elite, maar op verzonnen gewone burgers. Lodewijk XVI, Jean-Paul Marat of andere historische hoofdrolspelers komen wel voorbij, maar de auteurs volgen vooral personages uit alle lagen van de Parijse bevolking, van bedelaars tot bourgeois. Zo laten ze voelen hoe de ontevredenheid van de burgers voornamelijk te maken had met belastingen en voedsel en niet in eerste instantie met antiroyalistische ideeën. De revolutie ontwikkelt zich ook snel en onvoorspelbaar zonder dat de personages er veel vat op hebben. Een magnum opus in wording, in de stijl van Jacques Tardi's De stem van het volk (over de Parijse Commune) of Jason Lutes' Berlin (over de Duitse hoofdstad tijdens het interbellum).