LET THE GAMES BEGIN

Een nieuwe generatie consoles, een nieuwe oorlog in de game-industrie. De Xbox One verschijnt bij ons pas volgend jaar, de PlayStation 4 ligt hier dit weekend al in de rekken. Nintendo kijkt met de Wii U vanaf de zijlijn toe hoe de clash der titanen in alle hevigheid losbarst. Vier redenen waarom de PS4 als overwinnaar uit het strijdperk zal komen.

PLAYSTATION IS AL BIJNA 20 JAAR EEN OMZETKANON

Toen Sony in 1994 met een eigen console de gamewereld betrad, werd het Japanse bedrijf voor gek verklaard. De gamewereld werd destijds gedomineerd door Nintendo en Sega, die met de NES, de SNES en de Mega Drive de markt grotendeels inpalmden. In plaats van de concurrentie trachten bij te benen of te kopiëren, bundelde Sony al zijn technologische knowhow en koos het voor innovatie. Het produceerde een voor die tijd ongezien krachtige spelconsole die met zijn 32-bitgraphics de volgende generatie videogames inluidde. Games werden realistischer en levendiger en gebruikten cd-roms als opslagmedium – PS-games waren daardoor goedkoper dan de dure cartridges van de concurrentie.

De rest is geschiedenis: de PlayStation was de eerste spelconsole waarvan wereldwijd meer dan 100 miljoen exemplaren verkocht werden. Het succes was zo groot dat concurrent Sega het enkele jaren later, na de mislukte release van de Genesis-console, op de hardwaremarkt voorgoed voor bekeken hield en enkel nog software – games dus – ging produceren, onder meer voor PlayStation. Zelfs Nintendo was met de sputterende verkoop van zowel de Nintendo 64 als de GameCube na de release van de PlayStation 2 niet langer heer en meester in consoleland. Sony behield met die PS2 de leiderspositie en verkocht er uiteindelijk meer dan 155 miljoen stuks van, zowat het dubbele van de toenmalige Xbox. De PS2 is trouwens nog steeds de best verkochte gameconsole aller tijden. Nieuwkomer Microsoft eiste pas in 2005, met de Xbox 360, een belangrijk deel van de koek op. Nintendo sloeg in 2006 keihard terug met de ongezien populaire Wii, maar ondanks zijn latere introductie op de markt kon PlayStation 3 zich prima handhaven, onder meer vanwege zijn krachtigere hardware. Momenteel verkoopt de PS3 (80 miljoen exemplaren, and counting) wereldwijd zelfs meer dan de eerder uitgebrachte Xbox 360-concurrent, terwijl de verkoop van de Wii zo goed als stilgevallen is en opvolger Wii U (inmiddels een jaar op de markt) door de slabakkende gamecatalogus maar niet van de grond lijkt te komen.

Analisten voorspellen dat zowel Microsoft met de Xbox One als Sony met de PlayStation 4 voordeel zullen halen uit de tegenvallende populariteit van de Wii U. Onderzoeksbureau IHS voorspelt dat de PS4 in minder dan vier jaar 11 miljoen exemplaren méér dan concurrent Xbox One zal verkopen, en rond 2017 als ultieme next-gen-kampioen zal eindigen. In de eerste 24 uur na de Amerikaanse release, eerder deze maand, gingen overigens al één miljoen stuks, van Sony’s nieuwste console over de toonbank.

PS4 HEEFT DE KRACHTIGSTE HARDWARE

De hardware van de PlayStation 4 vertoont heel wat gelijkenissen met die van de Xbox One. Beide consoles maken gebruik van een geavanceerde computerprocessor met acht kernen (octacore), afkomstig van chipfabrikant AMD. De belangrijkste verschillen zitten ‘m in het ramgeheugen en de grafische processor. De twee toestellen beschikken dan wel over een even groot werkgeheugen, van 8 GB, maar dat van de PS4 functioneert vele malen sneller en beschikt over een grotere bandbreedte. Met andere woorden, games kunnen veel sneller communiceren met het geheugen van de PS4, waardoor ze sneller gegevens laden en grotere en complexere grafische texturen kunnen leveren. De grafische processor van de PS4 is met 1152 shaders zelfs bijna dubbel zo krachtig als die van de Xbox One. Die grafische verschillen zullen zeker niet bij alle games even duidelijk zijn: een aantal speltitels wordt tegelijkertijd voor verschillende consoles ontwikkeld, en veel hangt ook af van hoe programmeurs de hardware aanspreken, maar je kunt er niet om heen dat de PlayStation 4 over een stuk meer paardenkracht beschikt. Bij een handvol multiplatformgames zul je zelfs geen jaren hoeven te wachten om die verschillen te zien. Zo draait de nieuwe tactische oorlogsshooter Battlefield 4 op Xbox One aan een beeldresolutie van 720p, de PS4-versie oogt met 900p iets gedetailleerder en geraffineerder. Call of Duty: Ghosts draait op PS4 aan een resolutie van 1080p, tegenover 720p op Xbox One. Een veel gehoorde kritiek op de PS3 uit het kamp van spelontwikkelaars was dat het bijzonder complex was om voor die machine te programmeren. Dat is nu opgelost: de architectuur van de PS4 leunt veel dichter aan bij die van een pc.

PS4 IS HET MEKKA VOOR INDIEGAMES

Microsoft heeft pas afgelopen augustus een speciale Xbox One-procedure voor onafhankelijke spelontwikkelaars aangekondigd. PlayStation werkt al enkele jaren samen met de indiescene om het ontwikkelen van games voor de PS4 zo vlot mogelijk te laten verlopen. Die voorsprong vertaalt zich in een groter aanbod arthousegames, met recente of binnenkort te verschijnen titels als The Witness, Octodad: Dadliest Catch, Rime en Transistor. Onafhankelijk geproduceerde games zijn dan wel kleinschaliger en minder overdonderend dan de blockbusters waar de grote studio’s mee uitpakken, ze kunnen productioneel veel makkelijker en sneller risico’s nemen, onbekend terrein verkennen, zich meer door artistieke dan door commerciële motieven laten leiden. Ook het grotere aanbod indietitels maakt de PS4 veelzijdiger.

PS4 HEEFT DE SCHERPSTE PRIJS EN DE BESTE TIMING

De PS4 wordt hier gelanceerd aan 399 euro. Dat is 100 euro minder dan de Xbox One – al wordt die standaard met de nieuwe Kinectcamera geleverd, een PS4-camera koop je apart. In crisistijden is dat prijsverschil een niet te onderschatten voordeel. Verschillende bronnen beweren zelfs dat Sony op elk verkocht exemplaar verlies maakt. In de VS is de console gelanceerd aan 399 dollar. Een onderzoeksbureau berekende dat alleen al de onderdelen en de werkuren om die te assembleren 381 dollar kosten, dus nog zonder ontwikkeling, marketing en wat dies meer zij. Maar sowieso gaat men ervan uit dat de échte winst zit in de verkoop van first-party-speltitels (games waar Sony zelf uitgever van is), met de licenties, royalty’s en commissies die het ontvangt van andere uitgevers die de PS4 als platform gebruiken én met de PlayStation Plus-abonnementen (noodzakelijk op de PS4 om online te gamen; bij de PS3 kon dat nog gratis).

Sony lanceert de PS4 ook zo goed als overal ter wereld op hetzelfde moment (alleen Japan dient nog tot februari te wachten). De Xbox One verschijnt deze maand alleen in dertien grote landen. Onder meer België, Denemarken, Finland, Nederland, Noorwegen, Rusland, Zweden en Zwitserland zullen voor de nieuwe Xbox tot ‘ergens volgend jaar’ geduld moeten oefenen. Ook dat zal volgens verschillende analisten heel wat gamers naar het PS-kamp lokken. En last but not least, veel zal uiteraard afhangen van de kwaliteit en aantrekkingskracht van de exclusieve games die de concurrenten zullen aanbieden.

PLAYSTATION 4

In België te koop vanaf 29/11.

DOOR DIMITRI DEWEVER

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content