Lestat

WARNER BROS. THEATRE VENTURES
...

WARNER BROS. THEATRE VENTURES VANAF 25 MAART IN PALACE THEATRE, NEW YORK, VS. TICKETS EN INFO VIA WWW.LESTATMUSICAL.COM. Het gaat slecht met Lestat. Dat is alvast de diagnose na een reeks voorvertoningen in San Francisco: de musical van Elton John en zijn vaste tekstschrijver Bernie Taupin kreeg vernietigende kritieken aan de westkust. De bewerking van Anne Rices The Vampire Chronicles zou rommelig, druk, saai en slecht gespeeld zijn. Zelfs Johns muziek wordt afgedaan als flauw en stroperig. De première op Broadway is alvast met twee weken uitgesteld. Het eerste product van het fonkelnieuwe Warner Bros. Theatre Ventures mag dan al ruim 4 miljoen dollar hebben binnengebracht, artistiek gezien is er nog veel schaafwerk. Warner was van tevoren zeker van succes met het duo Rob Jess Roth en Linda Woolverton. De regisseur en schrijfster waren immers verantwoordelijk voor Disney's eerste theatershow Beauty and the Beast, die nu al twaalf jaar loopt. Het liep enigszins anders. Roth heeft inmiddels (verplichte) hulp gekregen van choreograaf Jonathan Butterell, terwijl Woolverton serieus zal moeten knippen in het materiaal, een ongelukkige koppeling van twee van Rices drie vampierenverhalen. De overdaad aan verhaallijnen verdoezelde men tijdens de previews met zangnummers, de wirwar aan personages met adembenemende kostuums en de overvloedige tekst projecteerde men zelfs op een doek. Bovendien lijkt Lestat soms meer op een videospel door de nieuwste trend van videoprojecties in plaats van traditionele decors. Musicals moeten het vooral hebben van pittige zangnummers, duidelijk herkenbare figuren en bovenal humor. Lestat is evenwel bloedserieus en als men kan afgaan op de hoofdvertolking van Hugh Panaro, zal men dat moeilijk in een handomdraai kunnen veranderen. Hij heeft een mooie stem, maar verdrinkt in de ellenlange dialogen en mist expressie. Gelukkig redt Broadwayveterane Carolee Carmello als Lestats moeder het eerste deel, en de figuur van kindvampier Claudia de tweede akte. Het geeft Elton John hoop, al blijft het volgens hem ' a f** hard job.' Wim Smets Wim Smets