Film: **** Extra's: **** (MK2/Boomerang)
...

Film: **** Extra's: **** (MK2/Boomerang) Film. De Franse producent Marin Karmitz streeft in zijn dvd-uitgaves naar topkwaliteit in beeld en geluid. De schitterende François Truffaut- en Claude Chabrol-reeks zetten de standaard. In een recente reeks stelt MK2 een deel van zijn internationale coproducties voor. Alle films zijn echter uitsluitend Frans en/of Engels ondertiteld. De beeldkwaliteit - en die van Le Vent nous emportera in het bijzonder - van de films is super. (Andere recente titels zijn Claire Dolan (Lodge Kerrigan), Made in Hong Kong (Fruit Chan), The Draughtmans Contract (Peter Greenaway), Cure (Kiyoshi Kurosawa) en Goodbye South Goodbye (Hou Hsiao-Hsien). Le Vent nous emportera is (tot nu toe) Kiarostami's laatste film op pellicule. De complexiteit van thema's en motieven ligt in het verlengde van zijn Le Goût de la Cerise (1996), Au Travers les Oliviers (1994) en Et la vie continue (1992). Kiarostami houdt niet van het artificiële in films. Het gros van de entertainmentfilms (zeg maar Hollywoodproducties) vindt hij 'canned life'. Voor Kiarostami moet film ambigu blijven. De toeschouwer moet zich vragen stellen en zijn verbeelding laten spreken. Le Vent nous emportera is daar een treffende illustratie van. Extra's. Deze dvd-uitgave in een mooi kartonnen doosje met twee schijfjes bevat naast de film ook een negentig minuten durende documentaire over het draaien van Le Vent nous emportera en een filmles van vijftig minuten. Voor Abbas Kiarostami volstaan een camera, drie lenzen en een statief om een film te maken. Hij heeft een hekel aan travellings en zweert bij een vast camerastandpunt. Deze en andere geheimen achter Kiarostami's bedrieglijk eenvoudige mise-en-scène komt u te weten in de filmles. Kiarostami's maniakale aandacht voor ogenschijnlijk nietszeggende details, zijn gebruik van ruimtes, keuze van locaties en manier van kadreren, wordt geïllustreerd met fragmenten uit de film. De documentaire A week with Kiarostami van Yuji Mohara is louter observerend en duurt wat te lang. Kiarostami komt over als een gedreven man die perfect weet wat hij wil en de set totaal controleert. (P.G.)