SCULPTUUR PUUR. Niet te veel poespas en een interessante selectie: zo gaat het ook. Het Middelheimpark presenteert beeldhouwkunst die genoeg heeft aan zichzelf.

Lang Leve Beeldhouwkunst!

MIDDELHEIMMUSEUM

MIDDELHEIMLAAN 61 IN ANTWERPEN, TOT 3 SEPTEMBER. HTTP://MUSEUM.ANTWERPEN.BE

We zijn altijd beducht voor tentoonstellingen met een uitroepteken in de titel. Ze houden een zekere dwang in, geven je het gevoel dat je onmogelijk nog beleefd de piste kunt verlaten. Maar voor een keer kunnen we dat door de vingers zien. Lang Leve Beeldhouwkunst! charmeert immers moeiteloos, zelfs in de gietende regen. Op papier gaf de zomertentoonstelling in het Middelheim een wat onsamenhangende indruk, maar in werkelijkheid blijkt de selectie divers, elegant en zelfs betrekkelijk origineel. Grootste troef is dat elke sculptuur voldoende heeft aan zichzelf: je stuit voornamelijk op stevig werk dat ook zonder dominant bindthema overeind blijft. Dat er toch een insteek voorhanden is – naast beeldhouwkunst puur mikte curator Sara Weyns op troost – geeft meteen een constructief tintje aan het geheel. Op het appel verschenen elf kunstenaars met voor de gelegenheid gemaakte of bestaande beeldhouwkunst.

Verwacht dit keer geen aangeharkte blokbeelden: Lang Leve ziet het frivoler en, de mogelijkheden van een park in acht genomen, bijna verblijdend hedendaags. De Australiërs Ricky Swallow en Patricia Piccinini snijden je de adem af met een reeks visuele uppercuts. Zo is Model for a Sunken Monument van Swallow een in laagjes versneden, smeltend Darth Vader-hoofd dat ook al uit de band sprong op Casino 2001 in het Smak in Gent. Swallow vulde dit aan met een verblindend dood vogeltje in brons ( Flying on the Ground is Wrong), een trefzekere combinatie van een doembeeld uit de fictie en een aandoenlijke dood uit het leven van elke dag.

Ook Piccinini zakte naar Antwerpen af met een bestaand en een nieuw werk. Vlakbij Darth Vader toont ze haar door merg en been snijdende Bodyguard, een vampierachtig monstertje dat ondanks zijn vreeswekkende uiterlijk dient om een bedreigde diersoort te beschermen. Met haar pas afgewerkte Nest zette Piccinini dan weer een kruising tussen een scooter en een koe op de wereld: een bevallig geplooide tweewieler die moederlijk over haar blauwmetalen jong waakt. Extra intrigerend zijn de oprukkende plastische vervormingen die ook hier van de partij zijn. Buitenaards voorbeeld is Puff Marshie/Antwerp Version van Yoshitomo Nara. Het drie meter lange, pompoenachtige meisjeshoofd is in vooraanzicht een typisch Nara-kinderkopje, maar vanaf de zijkant lijkt Marshie een reusachtige manga-rups. Andere succesnummers zijn de opblaassculpturen van Choi Jeonghwa, waaronder een ademende Black Lotus en een mollige gouden vrouwtjesengel die triom- fantelijk oprijst uit het groen. Er slopen ook enkele mindere goden het Middelheim binnen, maar het merendeel van de sculpturen verdient de uitroep Lang Leve Beeldhouwkunst! – mét uitroepteken – dubbel en dik.

Els Fiers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content