KEN LOACH

GB-SP 1995, MET IAN HART, ROSANA PASTOR, MARC MARTINEZ 23.25 – CANVAS

Drie maanden geleden kreeg Ken Loach tot verbazing van velen nog de Gouden Palm in handen gedrukt voor het historische oorlogsdrama The Wind that shakes the Barley (vanaf september in de bioscoop), een genre waaraan de Britse filmguerrillero zich al een keertje eerder waagde. In 1995 om precies te zijn, toen hij de Spaanse Burgeroorlog onder de loep nam met een sober, didactisch epos over een jonge werkloze idealist uit Liverpool die in 1936 als vrijwilliger naar Spanje trekt om er te strijden tegen de fascisten.

Wat deze film zo bijzonder maakt, is dat Loach – die zijn socialistische sympathieen nooit onder stoelen of banken heeft gestoken – er geen simplistisch pamflet tegen het fascisme van maakt. De echte onderwerpen zijn de interne conflicten binnen het republikeinse front en het hoge prijskaartje dat aan elke vorm van idealisme hangt. Zo toont Loach onomwonden hoe onbeholpen de anti-Francistische troepen zijn, hoe knullig de schermutselingen met de fascisten soms verlopen en hoe het getwist tussen communisten en anarchisten uiteindelijk de ondergang inluidt van het linkse kamp.

Om deze zware materie enigszins verteerbaar te maken, gooit Loach – vooral bekend van sociale drama’s als Kes, Raining Stones en Sweet Sixteen – er een hartstochtelijke romance tegenaan, maar dat had hij beter kunnen laten. Veel indrukwekkender zijn immers de politieke discussierondes die door Loach in zijn bekende, franjeloze, haast documentaire stijl worden vastgelegd en de oorlogsscènes waarin enkele stoïcijnse camerabewegingen voldoende blijken om de kijker te midden van de grauwe chaos te droppen.

Oliver! *** Carol Reed, GB 1968. De laatste triomf van de grote Britse vakman Carol Reed ( The Third Man) is een vermakelijke musical waarin de Victoriaanse roman Oliver Twist van Charles Dickens wordt benaderd als een macabere fabel. Tussen de lyrische spektakelstukken en het sombere schaduwenspel zet Ron Moody een heerlijk sinistere vertolking van de woekeraar Fagin neer, terwijl de kleine Mark Lester ontroert en charmeert als het onfortuinlijke weesjongetje dat al stelend, dolend en bedelend tracht te overleven in de Londense onderklasse. (14.00 – Eén) La chamade * Alain Cavalier, Fr 1968. Steriele adaptatie van de gelijknamige roman van Françoise Sagan (die ook het scenario schreef) waarin de angelieke Catherine Deneuve zich als burgertrien voortdurend loopt te bezinnen over de vraag of geld gelukkig maakt. Met Michel Piccoli en notre compatriote Roger Van Hool als love interests. (20.41 – Arte)

(D.M.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content