Welke gevolgen heeft Hollywoods steeds grotere voorliefde voor tentpoles voor België? Onze filmzomers verblockbusteren en Kinepolis heeft de megaflops van de voorbije maanden dus gevoeld. 'Uiteraard hebben we daar last van. We zijn meer blockbusterland dan veel andere bioscoopgroepen. Kijk naar onze schaal: wij moeten zalen kunnen vullen. Of een blockbuster een succes wordt of niet maakt voor ons veel verschil uit', zegt ceo Eddy Duquenne.
...

Welke gevolgen heeft Hollywoods steeds grotere voorliefde voor tentpoles voor België? Onze filmzomers verblockbusteren en Kinepolis heeft de megaflops van de voorbije maanden dus gevoeld. 'Uiteraard hebben we daar last van. We zijn meer blockbusterland dan veel andere bioscoopgroepen. Kijk naar onze schaal: wij moeten zalen kunnen vullen. Of een blockbuster een succes wordt of niet maakt voor ons veel verschil uit', zegt ceo Eddy Duquenne. Erik Engelen van A-Film maakt zich heel andere zorgen. 'De verkleutering die de Belgische markt de afgelopen jaren heeft ondergaan, is niet normaal meer. Nog niet zo heel lang geleden deed een kwalitatieve film het in België bijna even goed als in het grotere Nederland. Tegenwoordig zijn we al blij als hij de helft haalt van het Nederlands resultaat.' Het pijnpunt zou een gebrek aan goede arthouses zijn. 'Een stad als Antwerpen moet het nog altijd stellen met de Cartoon's. Drie zaaltjes uit de jaren zeventig die amper drie keer gemoderniseerd zijn. Alle respect voor de mensen van de Cartoon's, maar je houdt het toch niet voor mogelijk dat dat de arthouse van Antwerpen is. Gent is de enige stad die goed bedeeld is, met twee mooie complexen. De rest heeft niks. Geweldig dat het VAF gigantisch ijvert voor de Vlaamse film en durft te investeren in de films van Fien Troch en anderen. Maar we stevenen af op een situatie waarbij die Vlaamse films wel op buitenlandse festivals draaien maar in Vlaanderen zelf niet meer te zien zijn bij gebrek aan zalen. Dat is nu al bijna zo. 'Straks blijft alleen nog Kinepolis over. Hun zalen zijn fantastisch, maar niet geschikt voor de betere film. Die zijn op maat van die grote spektakels met veel cgi gemaakt. Dat is hun corebusiness, zij moeten dat soort films brengen, maar als er geen alternatief is, raak je een deel van het publiek voor film kwijt. De filmliefhebbers tussen de 35 en 50 zijn we nu al kwijt. Die blijven op dit moment thuis. Ik zie die niet snel terugkeren. 'Dat is mijn stokpaardje. In Nederland heb je in bijna in elk dorp nog een gesubsidieerde filmzaal. Vlaanderen moet zowat de enige regio in Europa zijn die dat soort cultuur niet ondersteunt. Ik snap dat een minister of burgemeester niet zomaar een nv subsidiëren wil, maar is de kous daarmee af? Als je wilt dat mensen van een serieuze kunst als film blijven genieten, dan moet je er een klein beetje moeite voor doen. Maar er wordt niets bedacht. Er is geen visie, geen interesse. Kinepolis ziet alvast geen graten in een inhaalbeweging in die zin. Duquenne: 'Hoe meer er te doen is over film, hoe meer mensen in hun gewoonten en koopgedrag rekening houden met film, hoe beter. In Frankrijk is la petite exploitation het voorbije jaar in aantal bioscopen 40 procent gegroeid. Stoort ons dat? Nee, we zijn complementair.' (N.R.)