Steven Zwaenepoel

Steven Zwaenepoel is 35, maar lijkt de jongste van de drie: een jeugdig enthousiaste spraakwaterval met een jongensachtige oogopslag waarin nog geen sporen van een slopend leven te bespeuren vallen. Hij is productie-assistent van dEUS-tourmanager Ton Maessen, tourmanager voor Absynthe Minded en Sioen, en - last but not least - manager van de slowcore-band Krakow, die hoge ogen gooide tijdens de laatste editie van Humo's Rock Rally. 'En dat blijf ik nog even, hoop ik. Maar als ze écht succesvol worden, zullen ze wel bij mij weggaan en onderdak vinden bij een gevestigde naam.' Hij zegt het zonder cynisme of gelatenheid, gewoon een vaststelling. 'Wil je zeker de website www.krakow.b...

Steven Zwaenepoel is 35, maar lijkt de jongste van de drie: een jeugdig enthousiaste spraakwaterval met een jongensachtige oogopslag waarin nog geen sporen van een slopend leven te bespeuren vallen. Hij is productie-assistent van dEUS-tourmanager Ton Maessen, tourmanager voor Absynthe Minded en Sioen, en - last but not least - manager van de slowcore-band Krakow, die hoge ogen gooide tijdens de laatste editie van Humo's Rock Rally. 'En dat blijf ik nog even, hoop ik. Maar als ze écht succesvol worden, zullen ze wel bij mij weggaan en onderdak vinden bij een gevestigde naam.' Hij zegt het zonder cynisme of gelatenheid, gewoon een vaststelling. 'Wil je zeker de website www.krakow.be vermelden?', vraagt hij nog. Steven Zwaenepoel is Kuifje in Tourmanagerland. Zwaenepoel: 'Ik heb nog geen carrière in de muziekwereld achter de rug, zoals Ton en Maarten (Cobbaut, tourmanager van Soulwax, nvdr), dus voor mij is elke dag er nog een van verwondering. Ik heb lang gewerkt als begeleider van drugsverslaafden, al is muziek altijd al een passie geweest. In die tijd werkte ik ook als vrijwilliger bij Muziekcentrum Nijdrop, de legendarische club in Opwijk, en schreef ik voor Gonzo Circus. Op een gegeven moment heb ik voluit voor de muziek gekozen en m'n eigen boekings-, promotie- en managementkantoor opgericht: Agent Orange. Zo heb ik promotie gedaan voor onder anderen Sarah Bettens en voor Andalucia Personal, a different travel guide, het boek van Filip Eyckmans, ooit manager van dEUS en toen ook eigenaar van de En Frente Arte-studio in Ronda, waar dEUS The Ideal Crash opnam. Filip Eyckmans bedacht vervolgens Bossaball, een nieuw balspel. (lacht) Het klinkt niet erg rock-'n-roll, ik weet het. Dat nieuwe spelconcept sloeg echter internationaal aan, en Filip vroeg mij de promotie ervan te verzorgen. En via Filip ben ik dan weer bij Christian Pierre, de huidige manager van dEUS beland.' 'Ik ben inderdaad een 'rookie', een groentje. En toch heb ik al ongelooflijke ervaringen achter de rug. Ik heb als tourmanager met Sioen en Absynthe Minded door Duitsland gereisd, ik maak nu een onwaarschijnlijk scharnierjaar in de geschiedenis van dEUS mee. Ik heb de minutenlange staande ovatie meegemaakt voor een uitverkochte Olympia, ik heb met de band twee keer in een uitverkocht Vorst-Nationaal gestaan... Ik ben nog volop aan het leren. Wellicht zal deze job ooit wel mijn sociaal leven, m'n vriendschappen, m'n relaties onder druk zetten... Maar op dit moment is dat nog niet het geval. Ik ben vrijgezel.''Wanneer ik in het land ben, probeer ik zoveel mogelijk vrienden te zien, maar je kan die dingen niet forceren. Als een vriendschap voorbestemd is om uit te doven, kan je dat toch niet tegenhouden. Sommige vrienden zie je maar een paar keer per jaar en toch lijkt het alsof je gisteren nog over koetjes en kalfjes zat te praten.''Dit is voor mij nog te pril en te nieuw om het al te kunnen hebben over de negatieve kanten van dit vak. Mijn mooiste moment tot nu toe was het dEUS-concert in Rome. De hele tournee met dEUS, eigenlijk. En dan vooral de showtjes die Mauro (Pawlowski, nvdr) en Steph (Misseghers, nvdr) voortdurend opvoeren. In Rome zaten ze een hele avond lang bestaande en onbestaande diersoorten te imiteren in de backstage. Ik heb gehuild van het lachen. Dat is een van m'n mooiste herinneringen tot nu toe. Nee, niet gewéldig rock-'n- roll, ik weet het.' Door Peter Lissens l FOTO'S CHARLIE DE KEERSMAECKER