ZODIAC ***

Zaterdag 23/6, 23.15 – VT4. David Fincher, VS 2007

Een intrigerende misdaadpuzzel over de speurtocht naar de Zodiac Killer, een seriemoordenaar die eind jaren zestig terreur zaaide in San Francisco. Al maakt Fincher van deze op een redactievloer gesitueerde thriller vooral een fascinerend essay over het onverbiddelijke zoeken.

JEUX INTERDITS ***

Zondag 24/6, 14.00 – één. René Clément, F 1952

De horror van de oorlog werd zelden zo lyrisch en poëtisch verbeeld als in deze Franse klassieker, die vaak in één adem genoemd wordt met La Grande Illusion. Clément flirt soms met het karikaturale maar het fantasiespel met dode dieren en kerkhofkruisen van een vijfjarig weesmeisje en haar vriendje is pakkend.

LIEBE IST KÄLTER ***

ALS DER TOD

Maandag 25/6, 22.50 – Arte. Rainer Werner Fassbinder, D 1969

Prachtige titel, maar vrolijk verliefd worden op het werk van Fassbinder zul je niet na deze bijzonder kille en brechtiaanse kijk op de driehoeksrelatie tussen een prostituee, een crimineel en een pooier (Fassbinder). Toch is dit een must voor wie wil weten waar het enfant terrible vandaan kwam want dit is zijn langspeeldebuut.

POINT BREAK ***

Donderdag 28/6, 20.45 – 2BE. Kathryn Bigelow, VS 1991

Actiematrone Bigelow gaat ongetwijfeld voor een mediabom zorgen met haar nieuwe film over de uitschakeling van Bin Laden. Dat ze oog heeft voor adrenaline merk je ook aan deze imponerende zensurfthriller die tot de cultcanon behoort, dankzij een charismatische Patrick Swayze.

WELT AM DRAHT ****

Donderdag 28/6, 01.10 – Arte. Rainer Werner Fassbinder, D 1973

Vergeet The Matrix of eXistenZ, Lang voor Cronenberg en co. hun films over een kunstmatige wereld en virtuele werkelijkheid draaiden, deed Fassbinder dat al. Vooral de manier waarop hij in dit visionaire sf-meesterwerk modernistische locaties in Parijs gebruikt, maken deze lange tijd obscuur gebleven tv-serie uitzonderlijk.

ELECTION ***

Vrijdag 29/6, 23.00 – VijfTV. Alexander Payne, VS 1999

Ook regisseur Alexander Payne (Sideways, The Descendants) is een fan van de vroege Tsjechische komedies van Milos Forman. Deze scherpe highschoolkomedie – en satire op de Amerikaanse politiek – kijkt op dezelfde subtiele en licht subversieve manier naar de lachwekkende zwakheid van de mens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content