Wie Brazilië zegt, denkt meteen aan voetbal, samba en carnaval, maar het grootste land van Zuid-Amerika heeft ook een donkere, koloniale kant. Die wordt belicht in dit indrin...

Wie Brazilië zegt, denkt meteen aan voetbal, samba en carnaval, maar het grootste land van Zuid-Amerika heeft ook een donkere, koloniale kant. Die wordt belicht in dit indringende historische drama, over een grootgrondbezitter die anno 1821 naar zijn landgoed terugkeert, met in zijn kielzog een groep zwarte slaven, om er te hertrouwen met zijn piepjonge, stiekem op een slaaf verliefde nichtje. In haar solodebuut koppelt regisseur Daniela Thomas, die met Walter Salles ook al Terra estrangeira en Linha de passe draaide, het persoonlijke aan het politieke, het epische aan het anekdotische. En dat allemaal in wondermooie zwart-witbeelden die de personages in de tijd lijken te bevriezen, wat van Vazante niet alleen een sfeervolle kroniek maakt, maar meteen ook een tijdloze allegorie over liefde in tijden van uitbuiting en slavernij.