De Britse 'new rave'-groep kaapte met 'Myths of the Near Future' de Mercury Prize weg.'We thought it would be quite funny to invent our own genre and become kings of this genre.' Bescheidenheid is nooit een vereiste geweest in de Britse muziekscene, en ook de jongens van de Klaxons hebben er niet onder te lijden. Maar nauwelijks twee jaar nadat ze hun groepje hebben opgericht, zijn ze de koningen geworden van de 'new rave', het genre dat ze lanceerde...

De Britse 'new rave'-groep kaapte met 'Myths of the Near Future' de Mercury Prize weg.'We thought it would be quite funny to invent our own genre and become kings of this genre.' Bescheidenheid is nooit een vereiste geweest in de Britse muziekscene, en ook de jongens van de Klaxons hebben er niet onder te lijden. Maar nauwelijks twee jaar nadat ze hun groepje hebben opgericht, zijn ze de koningen geworden van de 'new rave', het genre dat ze lanceerden met hun debuutplaat Myths of the Near Future. Vorige week kaapten de Klaxons - 'een kruising tussen figuranten uit Mad Max en achtergrondzangers uit Top of the Pops circa 1983', aldus de BBC - de Nationwide Mercury Prize For Best Album weg, de meest prestigieuze muziekprijs van Groot-Brittannië; hun plaat haalde het van onder meer Favourite Worst Nightmare, de tweede van Arctic Monkeys (die vorig jaar de Mercury Prize kregen) en Maths + English van Dizzee Rascal. Amy Winehouse maakte eveneens een kans met haar Back To Black, en ook al moest ze met lege handen naar huis, ze kreeg toch veruit de meeste aandacht. Tijdens de uitreiking van de Mercury Prize moeten de genomineerden immers een song uit hun album ten gehore brengen en al dagen-, zelfs wekenlang was er in de Britse pers speculatie over het optreden van Winehouse: zou ze op het podium geraken, en zo ja, in welke staat? Uiteindelijk kon de geplaagde zangeres haar plicht vervullen, en hoe. De BBC noemde haar akoestische versie van Love Is A Losing Game achteraf 'the stuff legends are made of' en een journalist van NME getuigde dat de zaal achteraf zo stil was 'dat je een naald kon horen vallen' (of Winehouse zelf, zo u wil). De Klaxons waren blijkbaar niet echt opgezet met het Winehouse-offensief. Op de vraag of ze verbaasd waren dat ze haar hadden verslagen, antwoordde opper-Klaxon James Righton droogjes: 'Helemaal niet. Het is ook jammer dat iedereen ons vandaag vroeg of Winehouse de Award zou winnen. De Mercury Prize gaat immers over muziek.' Maar de groep heeft meteen de beste manier gevonden om wraak te nemen op de diva: in haar voetsporen treden. De ochtend na de uitreiking moesten de Klaxons langskomen bij de ochtendshow van de BBC om er te praten over hun overwinning, maar de leden daagden niet op wegens... te dronken. (S.W.)