Ondanks prematuur ophef over een zogezegd voorontwerp van de affiche (met een ejaculerende penis in close-up), ontketende Love vorige maand in Cannes niet zo'n groot schandaal als Irréversible. Mogelijk omdat Noé het voor zijn doen weemoedige verhaal vertelt van een Amerikaanse jongen die herinneringen ophaalt aan de blowjobs, triootjes en andere avonturen die hij in Parijs met twee jonge vrouwen beleefde. 'Ik droomde al jaren van een film die de passie van een jong koppel in al haar fysieke en emotionele excessen weerspiege...

Ondanks prematuur ophef over een zogezegd voorontwerp van de affiche (met een ejaculerende penis in close-up), ontketende Love vorige maand in Cannes niet zo'n groot schandaal als Irréversible. Mogelijk omdat Noé het voor zijn doen weemoedige verhaal vertelt van een Amerikaanse jongen die herinneringen ophaalt aan de blowjobs, triootjes en andere avonturen die hij in Parijs met twee jonge vrouwen beleefde. 'Ik droomde al jaren van een film die de passie van een jong koppel in al haar fysieke en emotionele excessen weerspiegelt', zegt Noé. 'Ik wilde tonen wat ik wéét over liefde. Ik heb een paar platonische liefdes gekend, maar lang hebben die nooit geduurd. De seksuele daad bepaalt voor een groot deel de band die je met iemand hebt. Seks is natuurlijk. Waarom zien we dat dan niet vaker in de bioscoop? Ik toon niets raars. Het seksleven van mijn personages lijkt vast op dat van de meeste mensen.' GASPAR NOÉ: Murphy is net als ik geobsedeerd door film. De posters in zijn kamer zijn mijn posters. Ook zijn Fassbinder-shirt komt uit mijn kleerkast. Sommige zaken lijken op wat ik heb meegemaakt, andere op wat vrienden meemaakten. Ik bedoel maar: ik ben zelf nooit in bed beland met een tranny, maar vrienden van me wel. Zelf meespelen had het voordeel dat ik geen extra acteur moest betalen - ik ben ook de producer van de film, ik let op de centjes. Het meisje voelde zich ook meer op haar gemak met mij. In mijn geval waren de seksscènes trouwens gesimuleerd. NOÉ: Neen. Ik hou de release tegen als men scènes wil censureren. Een kind kan met twee klikken de grofste porno bekijken op zijn computer. Het zou stupide zijn om vandaag nog een film te censureren vanwege de seks. De beelden die dat kind op het internet ziet, zijn vuil. Al was het maar omdat ze een vals beeld schetsen: alle meisjes zijn geschoren, alle mannen zijn bodybuilders. In werkelijkheid laat je je niet pakken door vijf venten tegelijk. Ik heb veel meisjes die zich kandidaat stelden moeten afwijzen. Ik vroeg of ze wel een normale driehoek schaamhaar hadden. Tachtig procent had wat we in Frankrijk een metroticket noemen. Die vielen meteen af. Dat soort beelden wilde ik niet in mijn film. NOÉ: Zonder oneerbiedig te zijn: zo'n kans om even met de kijker te dollen, konden we niet laten liggen. En ja, we hebben er tijdens de productie aan gedacht dat we bij de première in Cannes zo zouden klaarkomen op drieduizend gezichten tegelijk. Een heerlijke gedachte. Mijn vader zat ook in de zaal. Hij bleef achteraf maar zeggen dat ik deze keer te ver gegaan was. Ik weet niet of hij dat als compliment bedoelde of niet.LOVE Vanaf 29/7 in de bioscoop.DOOR NIELS RUËLL