Vincent Byloo
Vincent Byloo Radiopresentator en voormalig medewerker Knack Focus

Wijzen uit het Westen – Kings Of Leon, het rockgezelschap uit Nashville, weet zijn talent voor moerassige country na twee middelmatige platen eindelijk te verzilveren.

Because Of The Times RCA/SonyBMG retrorock In concert: 29/6, Rock Werchter

‘I stole my sister’s boyfriend. It was all whirlwind, heat and flash. Within a week we killed my parents and hit the road.’Het zijn de weinig stichtende woorden op de fraaie zwart-withoes van het al even fraaie Goo van Sonic Youth, maar ze woeien ook als een wervelende whirlwind door onze gedachten toen we voor het eerst Knocked Up van Kings Of Leon te horen kregen. Een man heeft zijn missus met kind geschopt, haar moesje dringt aan op vruchtafdrijving, maar het tot elkaar veroordeelde koppel stuift spoorslags richting einder. ‘Always mad and usually drunk, but I love her like no other’, klinkt het bij de aanstaande vader weinig vertrouwenwekkend.

Het zou de beginsequentie van een onheilspellende roadmovie kunnen zijn – de opmaat tot een hedendaagse Bonnie & Clyde, Badlands of Natural Born Killers – maar Knocked Up is het zeven minuten durende en geen seconde vervelende openingsnummer van Because Of The Times, de derde plaat van Kings Of Leon. Dat Amerikaanse viertal uit Nashville, Tennessee is al bijna zeven jaar een bijzonder harmonieuze family affair. Het bestaat uit drie broers, zanger-gitarist Caleb, bassist Jared en drummer Nathan Followill, en hun neefje, de kwistig met seventiesriffs morsende gitarist Matthew Followill.

Op basis van hun eerste twee langspelers kregen Kings Of Leon nogal ongelukkig de davidster ‘Southern Strokes’ opgespeld. Hun gierende garagerock is immers kniehoog vergroeid met de moerassige ondergrond waarin eertijds ook Lynyrd Skynyrd en Creedence Clearwater Revival rondwaarden, al zijn blues en honky tonk het viertal ook niet vreemd. Dat platen als Youth And Young Manhood en Aha Shake Heartbreak ondanks de bijwijlen wel érg makkelijk aanwijsbare invloeden genietbaar blijven, ligt dan weer aan hun neus voor straffe melodieën.

Die poppy tunes zitten op Because Of The Times vaak verborgen onder allerlei geluidseffecten die van de luisteraar ongewoon veel inspanning en geduld vergen, maar de zoektocht naar de songs achter het rookgordijn nog avontuurlijker maken. Het eerder vermelde Knocked Up zit bijvoorbeeld omzwachteld in een echoënde The Edge-gitaar, terwijl het machtige Arizona in de traditie van My Morning Jacket onder tonnen reverb begraven ligt. Ook het kampvuurlied Fans wordt na twee minuten vrij spel door een waaier van distortion onder de knoet gehouden.

Maar er staan ook onomwonden rockers op deze plaat. De in het vaarwater van de Pixies vertoevende schreeuworgie Charmer, met een baslijn die zo uit Debaser lijkt gelicht en Caleb Followill die de hete adem van Frank Black in zijn nek voelt. Het als een overrijpe etterbuil openbarstende On Call, dat al gerede tijd op de fm-band rondwaart. My Party, een ricocherende countryriedel die door een koebel tot de orde wordt geroepen. De funky swampblues van McFearless, waarin een wahwah-gitaar de hoofdrol opeist. En, tot slot, een eervolle vermelding voor The Runner, een gospelblues waarin de zanger een praatje slaat met de here Jezus – moet kunnen!

Uiteraard lijken de geluidsvervormingen en andere effectjes op Because Of The Times wel eens te verhullen dat sommige songs op een schrale vondst of een half ideetje hinken, maar op een of andere manier komen de Kings Of Leon daar steevast mee weg. Dat, beste vrienden, is het je ne sais quoi dat de échte talenten van de poseurs onderscheidt.

Download nu

Vincent Byloo

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content