Wat was voor jou het hoogtepunt van 2011?

STEF AERTS: Ons 'spurtstuk' 300el x 50el x 30el, gemaakt op heel korte tijd in het Toneelhuis. De methodiek van FC Bergman is dat we geen methodiek hebben. Normaal gaan we veel op café - daar groeien de ideeën - maar dat kon nu dus niet. We hebben dan maar besloten een echt stuk te schrijven: een woordeloos scenario over een dorp in verval. De première was de generale repetitie. Het was alsof we in een vacuüm sp...

STEF AERTS: Ons 'spurtstuk' 300el x 50el x 30el, gemaakt op heel korte tijd in het Toneelhuis. De methodiek van FC Bergman is dat we geen methodiek hebben. Normaal gaan we veel op café - daar groeien de ideeën - maar dat kon nu dus niet. We hebben dan maar besloten een echt stuk te schrijven: een woordeloos scenario over een dorp in verval. De première was de generale repetitie. Het was alsof we in een vacuüm speelden, zo intens. Het applaus horen, was klaarkomen. AERTS: Onze poging om een video te maken bij My Perception van The Black Box Revelation. We moesten van een rijdende aanhangwagen springen, maar na de tweede take was iedereen gewond - van schaafwonden tot gebroken voeten. Gelukkig hoefden we er niet meer te doen. AERTS: Van het Nederlandse collectief De Warme Winkel. Om hun geschifte, hilarische speelstijl waarmee ze grote, historische verhalen vertellen. AERTS: Van al degenen die denken dat kookwedstrijden, superfans, arme mensen, enzovoorts spetterende televisie opleveren. Ik word fysiek onpasselijk van reality-tv die mensen te kijk zet. AERTS: Ik wens het jonge Gentse collectief Het KIP een succesvolle toekomst toe. Omdat ze jong talent onder hun vleugels nemen zonder te betuttelen. AERTS: Naar In Ongenade, Luk Percevals stuk bij Toneelgroep Amsterdam. En naar zijn creatie in NTGent. Ik hou van zijn scènebeelden, dankzij hem heb ik trouwens de kracht van repertoire ontdekt. AERTS: Nog meer cross-over! De samenwerking tussen theatermakers en allerlei kunstenaars -van popmuzikanten tot beeldhouwers - haalt mensen uit hun comfortzone, waardoor ze gedwongen worden op een andere manier te kijken. Cross-overs maken het theater aantrekkelijk voor een groter publiek AERTS: Evelien Bosmans, een mooie dame met veel acteertalent en zelfrelativering. En ze speelt als een kameleon: ze stoeit geloofwaardig met uiteenlopende stijlen. AERTS: Dan staan we op de scène van HETPALEIS met De Gehoornden, een nieuwe creatie over jaloezie voor iedereen vanaf vijftien jaar. ( Fluistert) En we staan ook aan de vooravond van een héél belangrijke stap in de prille geschiedenis van FC Bergman, maar meer zeg ik niet. (Lacht geheimzinnig) (E.V.S)