Zaterdag 3/3, 21.20 - 2BE. Matthew Vaughn, VS 2010
...

Zaterdag 3/3, 21.20 - 2BE. Matthew Vaughn, VS 2010 Ik denk dat Hitler een beginner was in vergelijking met de stripindustrie', durfde een Amerikaanse psychiater in de jaren veertig te verklaren in een traktaat waarin hij comic books veroordeelde als de voornaamste bron van jeugddelinquentie. Op scholen in de VS werden toen zelfs publieke stripverbrandingen georganiseerd. Best ironisch eigenlijk, want zestig jaar later houdt de strip de Hollywoodstudio's in een ijzeren marketinggreep. Toch werd de Britse regisseur Matthew Vaughn aanvankelijk wandelen gestuurd door elke studio waarbij hij met zijn Kick-Ass-project - een verfilming van Mark Millars gelijknamige strip - ging aankloppen. Niet verwonderlijk, Millar laat in zijn bloederige en controversiële hommage aan bekende striphelden ook een vuilbekkende elfjarige wraakengel/moordmachine opdraven die niet aarzelt een vlindermes of samoeraizwaard te hanteren. Vaughn, ook regisseur van Layer Cake, Stardust en X-Men: First Class, lacht ongetwijfeld in zijn vuistje. Met een zelf bijeengesprokkeld budget maakte hij de film op onafhankelijke basis, om hem daarna voor een hogere prijs aan Universal door te verkopen. Kick-Ass steekt op een even explosieve als verfrissende manier de draak met de mythologie van de gekostumeerde Amerikaanse superheld. Hoofdpersonage Dave Lizewski (Aaron Johnson) is een doodgewone New Yorkse tiener met een passie voor stripverhalen. Op een dag ziet hij het licht: ' Why do people want to be Paris Hilton and nobody wants to be Spider-Man?' Hij hult zich in een belachelijk groengeel latexpak en begint nogal klungelig aan zijn heroïsche daden. De would-be superheld beschikt niet over buitengewone gaven, maar wordt toch de talk of the town. Zo trekt hij de aandacht van een gemene gangsterbaas (Mark Strong) en een ander excentriek duo superhelden, ex-agent Big Daddy (Nicolas Cage) en zijn ninjadochter Hit Girl (Chloë Moretz). De daaropvolgende cartooneske mix van grappige opgroeikomedie, brutale gangsterfilm en donkere fantasie verraadt een ultragewelddadige en postmoderne aanpak à la Tarantino. Die sfeer vind je ook terug in de pulserende soundtrack, met hits van onder meer The Prodigy, The Sparks, Primal Scream en The New York Dolls. In de luxueuze penthouse van de sadistische misdaadlord hangen trouwens twee enorme zeefdrukken uit Andy Warhols Guns-serie, met afbeeldingen van het geweer waarmee Valerie Solanas de kunstenaar in 1968 had proberen neer te schieten. Niet toevallig: Kick-Ass is een superheldenfilm met pure popartallures. LUC JORIS