De dertiende editie van de jaarlijkse Open Monumentendag, nu zondag, staat in het teken van metaal, het eerste thema van de grondstoffentrilogie met later ook steen (2003) en hout (2005). OMD 2001 haalt ateliers, bruggen, fabrieken en magazijnen voor het voetlicht; naast het industriële erfgoed is er ook aandacht voor klein roerend goed. Open Monumentendag Vlaanderen 2001, op zondag 9/9. Info: [{phone}]03-212 29 55 en www.monument.vlaanderen.be
...

De dertiende editie van de jaarlijkse Open Monumentendag, nu zondag, staat in het teken van metaal, het eerste thema van de grondstoffentrilogie met later ook steen (2003) en hout (2005). OMD 2001 haalt ateliers, bruggen, fabrieken en magazijnen voor het voetlicht; naast het industriële erfgoed is er ook aandacht voor klein roerend goed. Open Monumentendag Vlaanderen 2001, op zondag 9/9. Info: [{phone}]03-212 29 55 en www.monument.vlaanderen.be Jan Fabre, Umbraculum, Chapelle Saint-Charles, rue Saint-Charles en Collections d'artistes, Fondation Lambert, rue Violette 5 in Avignon, tot 6/10. [{phone}]33-490 16 56 20 * Sous les ponts, Casino Luxembourg, rue Notre-Dame 41 in Luxemburg, tot 14/10. [{phone}]35-222 50 45. * Wim Delvoye, Cloaca - New & Improved, Migros Museum, Limmatstrasse 270 in Zürich, tot 14/10. [{phone}]41-12 77 20 50 en www.migrosmuseum.ch * 49e Biënnale van Venetië, Platea dell'umanità, Giardini - Arsenale in Venetië, tot 4/11. www.labiennale.org * Un art populaire, Fondation Cartier, bvd Raspail 261 in Parijs, tot 4/11. [{phone}]33-142 18 56 51 en www.fondation.cartier.fr * Jheronimus Bosch, Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18 - 20 in Rotterdam, tot 11/11. [{phone}]31-104 41 94 00 en www.boijmans.rotterdam.nl * Altars and Shrines of the World, Museum Kunst Palast, Ehrenhof 4 - 5 in Düsseldorf, tot 6/1. [{phone}]49-211 899 62 60 en www.museum-kunst-palast.de. Katharina Fritsch Tate Modern, Level 4, Bankside in Londen, van 7/9 tot 9/12. [{phone}]44-20-78 87 80 00 en www.tate.org.uk De Duitse Katharina Fritsch (45) is niet wat je noemt uitzonderlijk productief, maar als ze op de proppen komt met een installatie is het meestal raak. Het Fritschjargon berust op een onwaarschijnlijke, haast ongeoorloofde herkenbaarheid. Beelden die opborrelen uit een universele nachtmerrie zijn vermengd met een verontrustende, kinderlijke onschuld. Dit lichtjes aangeschoten theater gaat schuil onder een ascetische dekmantel, zodat je in Fritsch' wereld binnenstapt als in een zwart gat met een onpeilbare bodem. Een toonbeeld van klinische trefzekerheid is Monk ('99), een ijzige polyestermonnik die net boven de gewone manshoogte uitsteekt. De synthetische kloosterling is bedekt met een zwarte pigmentlaag die het licht absorbeert. Zijn duistere, onmetelijke roerloosheid is zo reëel, dat je de indruk krijgt dat hij uit pure boosaardigheid uit zijn onderaardse catacombe is opgestaan. In Man and Mouse('92) zit een reusachtige, zwarte muis als een buitenissig ondier op de borst van een slapende man: ook hier weer doembeeld met groteske trekjes. De veruitwendiging van het tafereel dat al bestond in ieders verbeelding krijgt een nog monumentaler aanschijn in Company at Table ('88). In dit zestien meter tellende tafelgezelschap zitten tweeëndertig identieke mannen tegenover elkaar. Deze onderkoelde, oneindige verderzetting van het gelijkvormige individu is de kern van de expositie in Tate Modern. Daaromheen worden twintig sculpturen en installaties van een van de meest intrigerende kunstenaars van vandaag geschrankt. De selectie begint bij Fritsch' groene olifant uit '87 en eindigt met de recente triade Monk, Doctor & Dealer.