Karl Meersman, Op de korrel

HET ZWART HUIS

DUMORTIERLAAN 8 IN KNOKKE, TOT 17 SEPTEMBER. WWW.HETZWARTHUIS.BE

Lekker vol, plezierig om naar te kijken en enigszins hoopgevend voor de niet-imperialisten onder ons, zo ongeveer kun je Op de korrel samenvatten. Cartoonist Karl van Trends en Focus Knack is in Het Zwart Huis te gast met een vracht thematisch ingedeelde originelen, maar ook met potloodtekeningen, een serie abstracten en een schizofreen Belgisch paard. Die zijweggetjes verraden een oog voor zuivere lijnen en vervormende volumes, twee ingrediënten die ook opvallen in de cartoons. Wij spendeerden een halve namiddag in de tentoonstelling en hielden daar een paar vreemde sympathieën aan over. Als daar zijn: voor geportretteerden met knoestige gezichten en te veel vel rond hun mond, en voor mensen met een onbeteugelbare neiging tot dik worden. Toevallig lopen er zo veel rond in de politiek en de haute finance. En verschijnen ze bij Karl met een ongenadig menselijke uitstraling die lachwekkend, maar ook aangenaam pijnlijk kan zijn. Het scheelt niet veel of je komt buiten met een vaag medelijden voor de machtswellusteling. In de cartoons wordt die immers al snel een sukkel die beter iets minder driftig tekeer zou gaan, zodat zijn oververhitte ego wat minder geblutst zou raken. De vervormingen van Karl kunnen alle kanten op (van minimalistisch over surrealistisch tot over-the-edge-expressief), maar extra verrassend zijn de stilistische overeenkomsten met Walt Disney. Zo stuit je wel eens op een sinistere Cruella DeVill of een andere booswicht die qua lijnvoering ontsnapt zou kunnen zijn uit De Reddertjes of uit 101 Dalmatiërs. Of op de lange, knokige vingers van iemand als de butler uit De Aristokatten. Onze favorieten: de verzameling potloodportretten om hun trefzekere karakter, Albert II als gekalligrafeerd, opgewekt ventje, de talrijke versies van Guy Verhofstadt om hun immer aanstekelijke lach en Quentin Tarantino om zijn gemene, zij het van temperament ontbrandende profiel. En de vele - soms onopvallende - details, omdat daar een raffinement uit spreekt dat veel verder gaat dan wat je op het eerste gezicht ziet.

Els Fiers