Junkie XL ***

TODAY

ROADRUNNER

Sinds Tom Holkenborg aka Junkie XL Elvis Presley 25 jaar na zijn dood nog eens overdreven lang de hitlijsten liet aanvoeren - herinner u de tot bekkenbrekens toe succesvolle remix van A Little Less Conversation - is de status van de Amsterdammer gegroeid tot maat XXXL en heeft hij de opdrachten voor het uitkiezen. Dat heeft hem enigszins kieskeurig gemaakt. Strawberry Fields remixen, mijnheer Holkenborg? - Niet interessant, waarde Paul en Ringo, dank u. - Een hele plaat met Elvis-remixen misschien - noem uw prijs maar? - Voor wat voor geldwolf ziet u mij aan? Scheer u weg met die blanco cheque, voor ik mijn dobermanns op u loslaat! Nu hij het niet meer voor de poen hoeft te doen (tenzij je onder 'het' serieuze inspanningen om alles op te krijgen verstaat) resideert Junkie al enige jaren in Los Angeles, waar hij inmiddels tot het Hollywood-meubilair is gaan behoren en een gevraagd leverancier van soundtracks voor film ( Catwoman, The Animatrix), trailers ( Mr. And Mrs. Smith, The Aviator) en games is geworden. Dat is geen klein beetje te horen aan zijn nieuwe album Today. Waar zijn vorige ( Radio JXL: A Broadcast From The Computer Hell Cabin, een heuse conceptplaat die zijn idee van de ideale radiouitzending moest weergeven) nog een amalgaam van stijlen was, zit in Today een duidelijke lijn. En net als in de beginperiode van Junkie XL, toen hij Rudeboy van Urban Dance Squad als vaste zanger engageerde, trok Holkenborg opnieuw een stem aan: de onbekende Nathan Mader, die hij ontmoette in L.A. en die in een naar new wave ruikende song als Youthful ergens tussen Maurice Engelen en Dave Gahan in zit. Ook het vertrekken van gitaarrifs die vervolgens zwaar worden vervormd en gefilterd, doet denken aan Depeche Mode. Bij momenten levert dat de perfecte mix van rock en dance op. Housebeats zorgen vaak voor een euforische noot, zoals in het op de dansvloer mikkende Mushroom. De melodieën van de pluk-de-dag-hymne Today (eerder al te horen in de videogame Burnout Revenge) en Yesterdays lonken nadrukkelijk naar New Order. Ook al pompen de ritmes, Holkenborg besteedde grote aandacht aan de atmosferische inkleuring, bijvoorbeeld met een feeërieke piano en een meisjesstem op het einde van I've Got A Xerox To Copy, of met strijkers in het ambient-achtige Honey. Het zijn de momenten waarop de soundtrackmaker zich het meest roert, zoals ook in het melancholische Drift Away en We Become. Hoewel Today bijna evenveel instrumentale als gezongen tracks bevat, is het echter ook duidelijk dat Holkenborg zich steeds meer als songschrijver wil profileren. Ook in dat opzicht is Today geen onverdienstelijke poging. Songsmid, danceproducer en soundtrack-componist in één: dat XL-pak begint flink te spannen.

Peter Van Dyck