CLEAR CHANNEL ENTERTAINMENT
...

CLEAR CHANNEL ENTERTAINMENT Vanaf 28 juni in Broadhurst Theater, West 44th Street, New York (VS). Tickets via www.telecharge.com. Bijna vijfentwintig jaar geleden, op acht december 1980, vuurde Mark Chapman vijf kogels af op John Lennon. De veertigjarige ex-Beatle zakte in elkaar op de stoep van de Dakota, het prachtige gotische gebouw waarin hij met zijn vrouw Yoko Ono een appartement betrok en waar Roman Polanski twaalf jaar voordien het onheilspellende Rosemary's Baby had gedraaid. Een biografische musical aan de hand van Lennons eigen woorden en muziek verheerlijkt de periode net daarvoor, toen hij met de Japanse kunstenares een relationeel en artistiek duo vormde dat met lichtjes overdreven ijver The Beatles wilde doen vergeten. Een inspiratieloze songbook-musical in de trant van Mamma Mia! of het recente Elvis-vehikel All Shook Up is het gelukkig niet geworden. Daar zit de rock-'n-roll voor iets tussen, net als Lennons eigenzinnige karakter. Het idee om Lennon door acht (van de in totaal negen) acteurs weer tot leven te brengen, is origineel, al valt het volgens de eerste kritieken wat tegen. Niet omdat er vier vrouwen en twee negers bij zijn ('Lennon was everybody'), maar vooral omdat zij op één uitzondering na niet in de buurt komen van enige rake typering. De show wil de overgang tonen waarin Lennon zijn ware ik zoekt, het verliest tijdens de periode van de Fab Four, en het dankzij Ono terugvindt. Door het hoge tempo waarmee de musical door zijn leven raast, heeft die zoektocht helaas de diepgang van een visserssloep. Muziekliefhebbers zullen meer opgetogen zijn met de bijna dertig songs, waaronder twee nooit eerder uitgebrachte - jawel, mét de uitdrukkelijke toestemming van Yoko Ono. De weduwe van Lennon hield de volledige controle over de invulling van de musical. Vandaar dat er met geen woord gerept wordt over May Pang, ooit de persoonlijke assistente van het rockechtpaar en Lennons vriendin tijdens de twee jaar durende scheiding van Ono. Ook van Cynthia, Lennons eerste vrouw, en van hun zoon Julian, is in het scenario geen spoor terug te vinden. Niet getreurd: ook zij pikken een graantje mee van de verjaardag van zijn dood, Pang met een fototentoonstelling, Cynthia met haar boek John. Wim Smets Wim Smets