1 A BOUT DE SOUFFLE (1960) Godard stuwde de cinema een nieuwe richting uit met zijn vrijgevochten nonchalante hommage aan de Amerikaanse gangsterfilm, waarin Jean-Paul Belmondo een kruimeldief speelt op de vlucht voor de politie en Jean Seberg een Amerikaanse die op de Champs Elysées de Herald Tribune verkoopt, hem verraadt en in de val lokt. De geroemde jumpcut-montage berust op een gelukkige toevalstreffer: een eerste ...

1 A BOUT DE SOUFFLE (1960) Godard stuwde de cinema een nieuwe richting uit met zijn vrijgevochten nonchalante hommage aan de Amerikaanse gangsterfilm, waarin Jean-Paul Belmondo een kruimeldief speelt op de vlucht voor de politie en Jean Seberg een Amerikaanse die op de Champs Elysées de Herald Tribune verkoopt, hem verraadt en in de val lokt. De geroemde jumpcut-montage berust op een gelukkige toevalstreffer: een eerste montage was veertig minuten te lang en in plaats van er hele scènes uit te kieperen, besloot Godard om elk shot in te korten, vandaar het springerige ritme. 2 UNE FEMME EST UNE FEMME (1961) Godard maakte nooit een echte musical, maar deze kroniek van een stripper (Anna Karina) met een kinderwens, een minnaar (Jean-Claude Brialy) die haar niet ter wille is en zijn beste vriend (Jean-Paul Belmondo) die haar wél zwanger maakt, komt toch wel zeer dicht in de buurt. Met de hulp van een swingende score van Michel Legrand en prachtige breedbeeldcomposities transformeert Godard de theater-en hoerenbuurt in de Parijse wijk Strasbourg-Saint-Denis tot een betoverend quasi-muzikaal decor. 3 ALPHAVILLE (1965) Godard vond de onmenselijke steriele decors voor deze waarschuwende scififabel in hedendaags Parijs, waarvan hij de koele design en architectuur transformeert tot de maatschappij van de toekomst. Eddie Constantine is de taaie detective die het opneemt tegen een totalitaire geleerde die met zijn Alpha 60-computer naar wereldheerschappij streeft, en een lumineuze Karina is een van de robots van de tiran. 4 PIERROT LE FOU (1965) De perfecte illustratie van Godards beroemde gezegde: 'Het enige wat je nodig hebt voor een goede film is een meisje en een pistool.' Belmondo is de verliefde rebel die zijn rijke vrouw en comfortabele Parijse leventje moe is en zich met zijn amorele maîtresse (Karina) in Zuid-Frankrijk in dolle politieke avonturen stort. Deze gulzige en hyperromantische ode aan ongebreidelde amour fou is audiovisueel een verrukking van begin tot eind. Voor vele fans dé favoriete Godard. 5 MADE IN USA (1966) Anna Karina als een vrouwelijke Humphrey Bogart die het spoor volgt van de man die haar minnaar vermoordde en meegezogen wordt in een internationale samenzwering. Godard zaait ideologische verwarring, scandeert spitsvondige slogans, strooit met filmische citaten en experimenteert er in een polyfone soundtrack duchtig op los. (P.D.)