Toen ik Oliver en Romy interviewde, was jij in Londen de allerlaatste loodjes van het album aan het afwegen. Ben je geobsedeerd door details?

SMITH:I guess so. Als producer is dat ook mijn rol, maar misschien ga ik er te ver in. Het duurt heel lang voor ik iets kan loslaten. Wanneer ik weer eens nachtenlang op een beat of een basgeluid zit te schaven, verlies ik alle besef van tijd en ruimte. Ik besef dus zelf niet wat voor een mierenneuker ik ben. (lachje) Waarschijnlijk heeft de doorsneeluisteraar geen enkel benul van al di...

SMITH:I guess so. Als producer is dat ook mijn rol, maar misschien ga ik er te ver in. Het duurt heel lang voor ik iets kan loslaten. Wanneer ik weer eens nachtenlang op een beat of een basgeluid zit te schaven, verlies ik alle besef van tijd en ruimte. Ik besef dus zelf niet wat voor een mierenneuker ik ben. (lachje) Waarschijnlijk heeft de doorsneeluisteraar geen enkel benul van al die noeste arbeid, maar als een track voor mij niet perfect zit, wordt hij ook niet uitgebracht. SMITH: Je zit er niet ver naast. Het is het geluid van een houten drumstick die op het tapijt neerploft. Zoiets valt live zo goed als onmogelijk te reproduceren, maar op plaat kan het - voor de aandachtige luisteraar tenminste - gelukkig dus wel. Stilte is steeds meer een kostbaar goed. SMITH: Steeldrums zijn een simpel instrument, iedereen kan het spelen, maar toch roep je er veel emotie mee op. Melancholie met een exotisch tintje, zo kun je het omschrijven. SMITH: Ik geloof het niet, neen. Ik weet trouwens nog niet hoeveel van onze gezamenlijke tracks uiteindelijk op haar album zullen terechtkomen. Alicia is de meest getalenteerde artieste met wie ik ooit heb samengewerkt, echt een zeer straffe madam. Met The xx duurt het soms dagen voor een song de stap van idee naar studio maakt, bij Alicia staat er binnen de twee uur een ongelooflijke vocal take op band. SMITH: Ik ben héél kieskeurig over met wie ik samenwerk, of het nu remixes zijn of productiewerk. Ik had Alicia al eens ontmoet en ik merkte snel dat ze oprecht van onze muziek houdt. Iemand als Drake kan samenwerken met alle grote producers. Dat hij mij vraagt, heeft niks met imago te maken, integendeel. SMITH: Vreemden vertrouwen, dat vooral. Romy, Oliver en ik zijn al heel lang beste vrienden, ik ben niks anders gewoon in de muziek. En ook letterlijk mijn horizonten verruimen: met The xx nemen we alles op in een sober, donker appartement, en met Alicia zat ik samen bovenaan in een gigantische wolkenkrabber. Dat geeft meteen een heel ander, euhm, perspectief op de zaak.