© © EMILY BERL / PITCHFORK

LINE-UP

Sam Gendel (zang, saxofoon, gitaar), Adam Ratner (gitaar), Kevin Yokota (drums).

ACHTERGROND

Frontman Sam Gendel (foto), met zachte g, is een volbloed California boy. Twintig jaar geleden, op zijn negende, vond hij zijn roeping: saxofoon spelen. ‘Ik zag er een staan in een winkeletalage en wist meteen dat ik saxofonist zou worden’, vertelt Gendel ons via Skype vanuit LA. ‘Ik was zeker geen wonderkind of zo, en pas toen ik op mijn achttiende in LA kwam wonen, ben ik de muziek écht serieus beginnen te nemen.’ Na drie jaar conservatorium houdt hij zijn formele muziekopleiding voor bekeken. ‘Dat heeft me gered: ik zie veel getalenteerde muzikanten opbranden aan de academie.’

LUISTERVOER

Begin 2015 brengt Inga een album uit via Bandcamp, Peaking. ‘THIS IS MODERN PSYCHEDELIC MUSIC’, staat er in kapitalen bij. Live opgenomen, niks in de handen, niks in de mouwen. ‘Psychedelica is geen gimmick voor mij, geen puur esthetische keuze’, legt Gendel uit. ‘Ik geloof in de kracht van muziek als een soort deur naar andere bewustzijnsniveaus.’ In februari dit jaar volgt de ep Volunteered Slavery, naar het gelijknamige nummer van jazzsaxofonist Rahsaan Roland Kirk, een van Gendels grote voorbeelden. ‘Voor mijn vijftiende verjaardag kreeg ik van mijn pa Kirks livealbum Bright Moments, uit 1973, dat nog steeds een van mijn favoriete albums is. We hebben het nummer gecoverd omdat het, meer dan 40 jaar na datum, nog brandend actueel is. Ik bedoel maar, zoiets als Facebook, dat is eigenlijk toch vrijwillige slavernij?’

STATUS

In Chris Taylor (Grizzly Bear) en Ethan Silverman van Terrible Records vond Gendel twee gelijkgestemde zielen. Dat label bracht zopas de single Infinity uit, waarop de folky kant van Inga naar boven komt. ‘We zijn allesbehalve beperkt tot één genre’, aldus de saxofonist. ‘En ik speel tegenwoordig veel gitaar. Een Godin, een bizarre elektro-akoestische hybride met nylon snaren en een zeer aparte sound.’

INVLOEDEN

‘Mijn invloeden vind ik in all kinds of strange and weird places’, klinkt het enthousiast. De komiek George Carlin bijvoorbeeld, of de schrijfster en opiniemaakster Fran Lebowitz. Hun teksten klinken mij als muziek in de oren.’ Uit de jazzwereld noemt Gendel naast Kirk ook John Coltrane en Manfred Eicher, de stichter van ECM Records. ‘Maar ik luister tegenwoordig zelden nog naar jazz. Wel veel naar traditionele muziek uit Zuid-Amerika en Azië, of de platen die Joni Mitchell met bassist Jaco Pastorius maakte. En gitaristen als Sylvain Luc of Lionel Loueke, uit Frankrijk en Mali. Zeker eens uitchecken!’

JONAS BOEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content