Dave Mestdach
Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

Beroemd én berucht – De tweede film over de totstandkoming van Truman Capotes ‘In Cold Blood’ heeft meer glamour en schwung, maar minder potentie.

Douglas McGrath met Toby Jones, Daniel Craig, Sandra Bullock, Jeff Daniels, Peter Bogdanovich

‘Doe wat je niet laten kunt’, moet regisseur Douglas McGrath drie jaar geleden hebben gedacht toen hij vernam dat ene Bennett Miller een film aan het draaien was over precies hetzelfde onderwerp als hij: de wordingsgeschienis van Truman Capotes opus magnum In Cold Blood. Toch zal het voor McGrath – bekend van de literaire adaptaties Emma (1996) en Nicholas Nickleby (2002) – even slikken zijn geweest toen Millers debuut Capote niet minder dan een sensatie bleek te zijn, met laaiende kritieken en een Oscar voor hoofdacteur Philip Seymour Hoffman als klap op de vuurpijl. Dat beide films naast elkaar zouden worden gelegd was onvermijdelijk, ook al trachtte de distributeur de herinneringen aan Millers hyperintense en recht naar de strot mikkende sixtieskroniek toch een béétje te laten vervagen door de release van Infamous met dik acht maanden uit te stellen.

Veel heeft dat niet geholpen – in de States ging Infamous alvast roemloos ten onder – maar laat het duidelijk zijn dat McGraths dartele societydrama perfect naast Capote kan worden bekeken en zeer zeker zijn merites heeft. De mise-en-scène en structuur mogen dan net iets stroever zijn, ook deze film is stemmig gefotografeerd en prima gecast. De Britse dreumes Toby Jones speelt de charismatische oppernicht Truman Capote, die als New York societychroniqueur op onderzoek uit trekt in het doodse hinterland van Kansas en zich tot in de dodencel van roofmoordenaar Perry Smith – het onderwerp van zijn baanbrekende ‘non-fiction novel’In Cold Blood – wringt. Smith wordt met verve (en donkere kleurspoeling) neergezet door Daniel ‘007’ Craig, die aan zijn verdoemde en door Capote schaamteloos gemanipuleerde personage een fysieke dreiging en homo-erotische flair geeft die in ‘die andere film’ vreemd genoeg ontbrak.

McGrath wist nog meer bekend volk op te trommelen: zo mag Sandra Bullock – die voor één keer discreet staat te acteren – opdraven als Capotes vertrouwelinge Nelle Harper Lee (zelf schrijfster van de bekroonde roman To Kill A Mockingbird), passeren verder ook Sigourney Weaver, Peter Bogdanovich en Isabella Rossellini de glamoureuze revue en komt Gwyneth Paltrow zelfs een cabaretdeuntje croonen in de proloog. Niet toevallig concentreert McGrath zich dan ook op Capotes status als homofiele hofnar van de New Yorkse jetset en zijn autodestructieve hoogmoed, eerder dan op zijn relatie tot moordenaar Smith of de amorele gedrevenheid van de egomane kunstenaar – meteen de meest wezenlijke verschillen met Millers bejubelde film. Kortom: een scherp geschreven en goed gecast zedenspel met een ziel, dat wellicht tot in der eeuwigheid in de schaduw van kleine reus Capote zal staan.

Dave Mestdach

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content