ACHTERGROND Rick Dangerous (1989), Tomb Raider (1996) en Uncharted: Drake's Fortune (2007) zijn slechts enkele van de vele avonturengames die zich lieten inspireren door filmlegende Indiana Jones. Wat velen niet weten, is dat bedenker George Lucas voor dat personage zélf de mosterd ging halen bij een andere held. Allan Quatermain, die in 1885 in de roman King Solomon's Mines van de Brit H. Rider Haggard debuteerde, is zowat de blauwdruk voor Indy. Diverse pogingen om Quatermain als filmheld te lanceren mislukten, met als dieptepunt de incarnatie uit 1985 met Richard Chamberlain en een naïef gillende Sharon Stone in de hoofdrollen. Deadfall Adventures ambieert nu Quatermain in ere te herstellen. VERHAAL In de game ga je niet met Allan zelf aan de slag, maar met zijn afstammeling: James Lee Quatermain. In 1938 gaat die avonturier in opdracht van de Amerikaanse regering op zoek naar een mythisch artefact dat leven en dood controleert. Hij doet dat in een kat-en-muisspel met nazi's en Russen die evenzeer op het attribuut uit zijn, voor hun megalomane plannen. Quatermain reist de halve aardbol af, doorkruist onherbergzame woestijngebieden in Egypte, passeert langs verborgen Maya-ruïnes in het oerwoud van Guatemala en ploetert rond op de Noordpool. Uiteraard kruist hij ook het pad van een archetypische damsel in distress, die zijn plannen soms danig in de war stuurt. AVONTURENPUZZEL Veruit het interessantste aan Deadfall Adventures is hoe de spelmakers puzzel- en omgevingselementen in een first-person shooter verweven die je normaal gezien alleen in third-person shooters vindt. Zo dien je vallen te ontwijken, over kloven te springen en aan richels te bengelen. Boobytraps kunnen ook tégen rivalen gebruikt worden: lok een nietsvermoedend sujet naar een bepaalde locatie, activeer de val en vlijmscherpe pijlen, verschroeiende vlammen of vleesetende scarabeeën doen de rest. Naast menselijke vijanden ontmoet je ook wandelende skeletten, mummies, zombies en halfgoden. Die moet je met licht verblinden voor je ze te lijf gaat met antiek wapentuig. VERDICT Deadfall Adventures bevat een aantal leuke ideeën en puzzels, maar werkt die nergens tot onvergetelijke hoogtepunten uit. De clichématige held mist charisma, het stemmenwerk sprankelt niet, de meeste tegenstanders zijn ongeïnspireerd en de schietactie blijft voor het grootste gedeelte generisch en voorspelbaar. Wat rest, is een middelmatige shooter die bij momenten onderhoudend is, maar nergens uitblinkt of verrast. Wie zin heeft in een wervelend action adventure is beter af met het inmiddels twee jaar oude Uncharted 3: Drake's Deception of de recente reboot van Tomb Raider. Die zijn dan wel geïnspireerd op Indiana Jones en niet op bronmateriaal Quatermain, maar ogen en spelen vele malen beter.

DEADFALL ADVENTURES...

DEADFALL ADVENTURES PC, XBOX 360 NORDIC GAMES GAMEPLAY ** GRAFIEK ** GELUID *** DIMITRI DEWEVER