Woensdag 23/2, 20.40 - Canvas. Paul Haggis met Tommy Lee Jones, Charlize Theron, Susan Sarandon. VS 2007.
...

Woensdag 23/2, 20.40 - Canvas. Paul Haggis met Tommy Lee Jones, Charlize Theron, Susan Sarandon. VS 2007. Tot het kransje van fervente Hollywoodactivisten behoort naast Sean Penn en George Clooney ook Paul Haggis, de regisseur en scenarist die Oscargeschiedenis schreef met de etnische L.A.-fabel Crash en het euthanasiedrama Million Dollar Baby. Dat engagement valt ook duidelijk af te lezen van In the Valley of Elah, een stilistisch sobere, maar visueel toch sterk geaccentueerde thriller over de traumatische effecten van de Irakoorlog op het Amerikaanse thuisfront. Voor het verhaal greep Haggis terug naar een in Playboy gepubliceerd artikel van Mark Boal, de journalist die ook het scenario van The Hurt Locker schreef. Terwijl Kathryn Bigelow in dat claustrofobische Bagdaddrama focust op de spanning en stress in het leven van bommenruimers, kiest Haggis veeleer voor een morele kijk op de schade die oorlogshorror bij mensen kan aanrichten. Zijn thriller bijt zich met ingehouden emotie vast in het onderzoek van een trotse gepensioneerde sergeant naar zijn vermiste zoon, een pas uit Irak teruggekeerde soldaat. De man probeert op de legerbasis en in de stripclubs van New Mexico op eigen houtje het doen en laten van zijn zoon te reconstrueren, al wekt de zaak intussen ook de interesse van een politie-inspecteur (Charlize Theron). De rol van de vader, Vietnamveteraan Hank Deerfield, wordt magistraal vertolkt door Tommy Lee Jones, een acteur die als geen ander het woord 'spartaans' verbeeldt. Zijn granieten kop, dreigende blik en autoritaire manier van spreken geven samen met de kille fotografie van Roger Deakins - wit en gebleekt bruin zijn de overheersende kleuren - een onderkoelde affectieve toon aan de film. De treurnis en verwonding zijn voelbaar. Haggis is trouwens ook altijd een fan geweest van Michelangelo Antonioni's Blow-Up uit 1966. Net als in die film laat hij foto's en videofragmenten op de gsm van de zoon een rol spelen in het ontrafelen van de waarheid. De gruwel waarop een stoïcijnse Deerfield zo stuit, leidt tot een subtiele reflectie over schuldgevoelens, verlies, ouderschap en filiatie. Tegelijk is In the Valley of Elah een subtiele aanklacht tegen oorlogssadisme en een land in crisis dat niets van zijn fouten in Vietnam heeft geleerd. LUC JORIS