IN PLAIN SIGHT SEIZOEN 1 ***

MARY McCORMACK vertolkt Mary Shannon, herderin die getuigen beschermt tegen grote boze mensen.
Stefaan Werbrouck
Stefaan Werbrouck Ex-hoofdredacteur van Knack Focus en tv-freak

SILENT WITNESS. De Amerikaanse reeks In Plain Sight werpt nieuw licht op het witness protection program, maar is net te onevenwichtig om te overtuigen.

(Universal)

Het federal witness protection program in de Verenigde Staten, de procedure waarbij belangrijke getuigen in processen samen met hun familieleden een nieuwe identiteit en bestaan krijgen, kennen we hier in Europa vooral uit maffiafilms en -series. Goodfellas bijvoorbeeld, het epos van Martin Scorsese over Henry Hill, die opgroeit in de maffia maar uiteindelijk spijtoptant wordt. Of The Sopranos, waar Tony in de vijfde aflevering, College, tijdens een tripje met zijn dochter een oude bekende tegenkomt die enkele maffialeden aan de galg heeft gepraat en de man met zijn blote handen wurgt.

De tv-serie In Plain Sight slaat niet die bekende weg in, zo maakt hoofdpersonage Mary Shannon van bij de start in de voice-over duidelijk. Het merendeel van de getuigen in het programma zijn immers geen ex-maffialeden maar gewone mensen die ‘bij toeval iets te weten zijn gekomen over de slechteriken’ en dat met hun leven zullen bekopen als ze niet worden beschermd. Shannon is een US marshal die in de staat Albuquerque instaat voor de bescherming van de mensen die een nieuw bestaan hebben gekregen. Bij die getuigen staat ze trouwens bekend onder het pseudoniem Mary Shepard, kwestie van de religieuze connotaties niet te schuwen.

In Plain Sight is gemaakt voor de Amerikaanse zender USA Network, een kanaal dat de afgelopen jaren vooral scoorde met licht verteerbare en zonovergoten actiereeksen als Burn Notice, Psych of White Collar. Deze serie past maar half in dat rijtje. Bij momenten heeft In Plain Sight wel dezelfde lichtvoetige toon als voornoemde series, vooral dan in de dialogen tussen Mary en haar collega’s en in de scènes met haar familieleden. Net zoals veel van de personen die ze moet beschermen, leidt de marshal namelijk ook een soort dubbelleven: op het werk is ze heel plichtsgetrouw en zakelijk, in haar privéleven moet ze het rooien met een excentrieke moeder en een nogal leeghoofdige zus.

Het thrillerelement in In Plain Sight is echter veel minder vrijblijvend dan in Burn Notice of White Collar, waar de verhalen vaak nogal cartoonesk zijn. In de eerste aflevering wordt bijvoorbeeld de tienerzoon van een koppel in het getuigenbeschermingsprogramma dood teruggevonden in de woestijn, terwijl Mary zich in de aflevering daarna moet ontfermen over een kind van wie de moeder voor zijn ogen werd vermoord – door zijn vader dan nog. Niet elk verhaal in dit 12 afleveringen tellende eerste seizoen is even sterk of aangrijpend, en dat is dan ook het grootste minpunt aan In Plain Sight: het is iets te veel een typische procedural waarin elke week een andere zaak wordt opgelost, en het niveauverschil is te groot om echt memorabel te worden. Maar In Plain Sight sloeg wel aan bij het publiek: de reeks begon in 2008 op USA Network, en ging daar vier seizoenen lang mee. Extra’s: gewiste scènes.

STEFAAN WERBROUCK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content