Op hun Noord-Amerikaanse tour-dvd A Cross The Universe bewees het duo Justice al dat het zich qua ontsporende chaos, puberale lolbroekerij en arrogantie kan meten met de Mötley Crües van deze wereld. Ons favoriete fragment: Xavier neemt een verbouwereerde Anthony Kiedis in de zeik door hem in zijn beste Franglais een streepje Under The Bridge voor te schotelen. Ook op hun nieuwe worp Audio, Video, Disco wordt een loopje genomen met elk scheefgegroeid cliché uit het rock-'n-rollhandboek. Al spreekt De Rosnay dat meteen tegen.
...

Op hun Noord-Amerikaanse tour-dvd A Cross The Universe bewees het duo Justice al dat het zich qua ontsporende chaos, puberale lolbroekerij en arrogantie kan meten met de Mötley Crües van deze wereld. Ons favoriete fragment: Xavier neemt een verbouwereerde Anthony Kiedis in de zeik door hem in zijn beste Franglais een streepje Under The Bridge voor te schotelen. Ook op hun nieuwe worp Audio, Video, Disco wordt een loopje genomen met elk scheefgegroeid cliché uit het rock-'n-rollhandboek. Al spreekt De Rosnay dat meteen tegen. XAVIER DE ROSNAY: Het was helemaal niet onze bedoeling om een pastiche te maken. Er zit zeker en vast humor in onze muziek, maar dan zonder ironische bijbedoelingen. Zelfs wanneer we grapjes maken, zijn we bloedernstig. DE ROSNAY: Dat is het net! Stel je voor dat we écht een contemplatieve folksong op de plaat hadden gezet, dat zou pas belachelijk zijn. In plaats daarvan is het een vertraagde discotrack - met invloeden van David Crosby, maar het eindresultaat klinkt helemaal Justice. Je gelooft me niet, maar er zit echt geen groot Justice-gaat-rock-'n-rollconcept achter dit album. De productie klinkt veel droger dan op ?, dat wel. Er ligt minder vernis over deze plaat, omdat we minder samples en meer live-instrumenten hebben gebruikt. De mensen hoeven geen al te grote verrassingen of onverwachte wendingen te verwachten - zo zitten we niet in elkaar. DE ROSNAY: We werken liever samen met mensen die we sympathiek vinden, zoals de Britse zanger Ali Love en Vincenzi Vendetta van Midnight Juggernauts. Bekende namen lopen de muziek alleen maar in de weg, en onze eigenheid is ons zeer dierbaar. DE ROSNAY: Ik beloof het plechtig: je zal Brian May nooit horen op een album van Justice. (Lacht)DE ROSNAY: Meen je dat?! Man, wat een afgrijselijk slecht idee. Met alle respect voor de andere leden maar: Freddie ís - of beter gezegd was - Queen! Je kunt toch niet over The Police spreken zonder Sting? De enige band die met zo'n personeelswissel weggekomen is moet AC/DC zijn, toen Brian Johnson wijlen Bon Scott verving. DE ROSNAY: Vind je dat echt, ja? DE ROSNAY: (Lacht) In de liner notes beweert Pedro (Winter, labelbaas van Ed Banger; nvdr.) dat New Land een genetische kruising is tussen Chris Cornell van Soundgarden en Rick Davies van Supertramp. Misschien is dat wel het leukste aan deze plaat: ieder hoort er het zijne in, naargelang je eigen smaak of muzikale opvoeding. DE ROSNAY: Ik ben geboren in 1982 en Gaspard is een jaartje ouder, we zijn dus kinderen van de nineties. Toen was MTV nog dé bron voor al wie van popmuziek hield. Op elk uur van de dag waren er goede clips te zien: The Prodigy, Snoop Dogg, Lenny Kravitz... dat is de muziek waarmee we opgegroeid zijn. Degelijke popmuziek quoi, niet de bagger die tegenwoordig in de hitlijsten staat. DE ROSNAY: Absoluut! Omdat we fans zijn, en om onze naam samen met de zijne op één hoes te zien staan. Zulke kleine kicks, daar doen we het voor. DE ROSNAY: Ik heb Justice altijd als een popgroep gezien, we pretenderen niet meer te zijn dan dat. It's just entertainment, you know? Eerlijk gezegd, dat D.A.N.C.E plots tot een radiohit uitgroeide, was compleet onverwacht. Initieel kregen we heel negatieve feedback, zelfs onze beste vrienden vonden het een kutnummer. (Lacht) Nu is het bijna een klassieker. Een belangrijke les: luister nooit naar je vrienden! DE ROSNAY: Alvast géén vlieg- of stuntwerk met gitaren, géén vuurwerk en géén drumsolo's. En dat kruis... wel, ik wil niet alles verklappen. Het moet een verrassing blijven. DE ROSNAY: Sommige synthesizers klinken als gitaren en sommige gitaren klinken als synthesizers. (Grinnikt) Sorry, ik laat niet graag het achterste van mijn tong zien. Dat is ook de reden waarom wij niet op Twitter zitten. Om toch een beetje van de mystiek en de magie te bewaren. Al dat openhartige gedoe is nergens goed voor. AUDIO, VIDEO, DISCO Nu uit bij Ed Banger/Because.DOOR JONAS BOEL'JUSTICE IS EEN POPACT. WE PRETENDEREN NIET MEER TE ZIJN DAN DAT.'