Waar ben je op dit moment mee bezig?

Felix van Groeningen: Ik ben druk bezig met het scenario van mijn volgende film, een adaptatie van Johan Heldenberghs theaterstuk The Broken Circle Breakdown featuring the Cover-Ups of Alabama – en ja, het is de bedoeling dat we de titel behouden. (Lacht) Ik heb net de eerste versie van het scenario geschreven – samen met Carl Joos, de scenarist van onder meer De Zaak Alzheimer. Momenteel leg ik me vooral toe op de muziek: ik leef volledig ondergedompeld in de wereld van Bill Monroe, Flatt and Scruggs en Alison Krauss. De juiste songs kiezen en – vooral – de nummers op de juiste manier in het scenario integreren. Als alles goed gaat, zouden we in de zomer van 2011 beginnen te draaien.

Heb je het fameuze zwarte gat waarvan je na ‘Dagen Zonder Lief’ sprak vakkundig weten te vermijden?

Van Groeningen: Niet helemaal. Ik moet zeggen dat het waanzinnige succes van De Helaasheid der Dingen me wel verlamd heeft. Ik was helemaal mijn kluts kwijt. Moest ik voor mijn volgende film de lat lager leggen? Snel in een kleiner project vliegen? Normaal weet ik goed wat ik wil, maar na de release van De Helaasheid der Dingen zag ik het allemaal even niet. En ondertussen kwam er ontzettend veel op mij af. Vanuit alle hoeken kreeg ik scenario’s en voorstellen gestuurd. Plots bleek ik in héél veel mensen hun agenda te passen.

Ook in het buitenland?

Van Groeningen: Ook in het buitenland, ja. Ik kreeg aanbiedingen uit Frankrijk en Nederland, maar ook vanuit Hollywood was er interesse – al heb ik duchtig mijn best gedaan om dat allemaal niet ernstig te nemen. Maar goed, in november heb ik dan beslist om me op (hapt naar adem)The Broken Circle Breakdown featuring the Cover-Ups of Alabama te storten. Zes maanden eerder had ik het stuk al twee keer gezien: ik vond het waanzinnig straf, maar ik wist niet hoe ik het naar cinema kon vertalen. Samen met Carl heb ik dan toch een oplossing gevonden.

We zagen toevallig een trailer op YouTube passeren van ‘Die Beschissenheit der Dinge’, waarin Johan Heldenbergh plots vloeiend Duits praat. Al gezien?

Van Groeningen: Ik heb een kwartier gekeken. (Lacht) Ik háát gedubde films, maar ik moet zeggen: als het je eigen film is die gedubd wordt, ben je daar toch fier op. Vreemd ook hoe goed dat Duits bij die film paste. Ik heb ook een stuk van de Franse gedubde versie gezien – La Merditude des Choses – en daar wrong dat toch meer. Die nektapijten en dat Duits, blijkbaar gaat dat prima samen.

Tot slot: welke regisseur zou jij naar voren schuiven voor Generatie Morgen?

Van Groeningen: Ik hoor dat Tim Mielants (regisseur van onder meer Super8; nvdr.) aan zijn eerste langspeler bezig is. Een groot talent volgens mij – zijn kortfilms waren alleszins ongelooflijk. En ik ben ook heel benieuwd hoe Michaël Roskam het er afbrengt in Rundskop. Ik vermoed dat we van die gasten nog veel zullen horen.

(G.Z.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content