Het was tijdens een labelavond van zijn platenstal Hospital Records dat onze nationale drum-'n-basstrots voor het eerst in livebezetting een podium betrad. Binnenkort is Brussel aan de beurt, maar doe geen moeite als u het feestje alsnog wil meemaken: alle kaartjes voor twee opeenvolgende concertavonden in de Ancienne Belgique waren in een wip - anderhalve week - de deur uit. Dat ruikt naar een hype!
...

Het was tijdens een labelavond van zijn platenstal Hospital Records dat onze nationale drum-'n-basstrots voor het eerst in livebezetting een podium betrad. Binnenkort is Brussel aan de beurt, maar doe geen moeite als u het feestje alsnog wil meemaken: alle kaartjes voor twee opeenvolgende concertavonden in de Ancienne Belgique waren in een wip - anderhalve week - de deur uit. Dat ruikt naar een hype! NETSKY: Ik heb toch al bewezen dat ik geen eendagsvlieg ben hé? Een van de kenmerken van een hype is dat het heel snel voorbij kan zijn. Je bent dus verplicht kort op de bal te spelen om het momentum gaande te houden. Ik denk liever op lange termijn. Daarom maak ik graag albums, in plaats van om de haverklap singles of remixes te lossen. Met mijn liveshow zet ik een nieuwe stap voorwaarts. Mijn eerste plaat is inmiddels twee jaar oud, van haast en spoed kun je me moeilijk beschuldigen. NETSKY: Ik heb inderdaad nooit een academische opleiding gehad, maar ik speel wel al drums sinds mijn zeven jaar, en vanaf mijn veertiende heb ik bijna elke dag achter een keyboard gezeten - ik trek me dus behoorlijk uit de slag. (Lacht) Maar het klopt wel dat je om mijn muziek live te kunnen spelen het best met professionele muzikanten werkt. Met Michael Schack op drums en Babl op keyboards ben ik zeer competent omringd. NETSKY: Babl heeft nog bij Kate Ryan gespeeld en Michael bij Milk Inc. Je mag nu wel lachen, maar Michael is al lang een goede vriend van me, plus: een uitstekende en vooral snelle drummer. Niet onbelangrijk bij drum-'n-bass, het ritme moet strak en dansbaar blijven. NETSKY: Om te beginnen twee mensen uit de Britse drum-'n-bass-scene: Dynamite, een MC uit Londen bekend van Roni Size en Reprazent, en Diane Charlemagne, de zangeres die op Inner City Life van Goldie heeft gezongen - en dan is er natuurlijk Selah Sue, met wie ik al lang wilde samenwerken. NETSKY: (Even uit het lood geslagen) Euhm, hoe kom je daarbij? NETSKY: Ik kan daar écht niets over kwijt. Er is in elk geval nooit iets op papier gezet, maar het zou natuurlijk een mooie kans zijn. NETSKY: Geen commentaar. (Lacht)NETSKY: Zeer zeker. Ik heb het altijd al gezegd: ik maak muziek voor mezelf en voel in het geheel niet de neiging om een bepaalde doelgroep te behagen. Ik zou bijvoorbeeld heel graag filmscores componeren. Ik heb onlangs zelfs in de studio gezeten met een symfonisch orkest, maar die bewuste track heeft de nieuwe plaat niet gehaald. Maar evengoed sta ik binnen een paar jaar met dreadlocks in mijn haar op een podium reggae te spelen. NETSKY: Dat van die reggae meen ik, ja . Ik heb er al mee geëxperimenteerd, en ik ben altijd een liefhebber van het genre geweest. Dub en reggae zijn in zekere zin de muzikale voorvaders van drum-'n-bass. NETSKY: Los van zijn muzikale smaak ken ik hem als heel down to earth, een van de meest vriendelijke en bescheiden mensen in de hele scene. Maar eerlijk: ik snap er niks van! (Lacht) Voor een buitenstaander, iemand die via Skrillex voor de eerste keer bass music leert kennen, moet zijn muziek toch pure noise lijken? Ik vind het bizar dat zulke hevige, agressieve muziek op zó veel belangstelling kan rekenen. Anderzijds mogen we Skrillex dankbaar zijn, hij heeft een undergroundgenre bij het grote publiek bekendgemaakt, daar plukken we uiteindelijk allemaal de vruchten van. NETSKY: De meeste mensen kennen mijn nationaliteit niet, zeker niet in Amerika. Mijn Engels is inmiddels zó goed dat je het er niet aan kunt horen. (Lacht) Maar zelfs in Engeland lijken ze soms te denken dat België aan de andere kant van de wereld ligt. Het speelt in mijn voordeel: ik ben er exotisch goed. NETSKY: Neen, bedankt. Londen is wat mij betreft zeker niet de place to be. Elke dag die underground op, nooit spontaan een kennis tegenkomen op straat, nooit eens een vriendelijk gezicht voor een vriendelijke babbel... En het eten is er niet te vreten. (Lacht) Ik woon nog bij mijn ouders en heb het daar zeer goed. Ik zou het contact met mijn familie en oude vrienden écht niet kunnen missen. Trouwens, België staat hoog aangeschreven in de drum-'n-bassscene, voor vele artiesten en dj's is het een topbestemming. In Engeland moet je achttien of eenentwintig zijn om op sommige feestjes binnen te raken, bij ons niet. Dat is blijkbaar bevorderlijk voor de feestvreugde. (Lacht)NETSKY NU UIT BIJ HOSPITAL RECORDS. LIVE 25-26/5, AB, BRUSSEL. UITVERKOCHT. DOOR JONAS BOELNETSKY 'IN BELGIË MAG JE AL JONG BINNEN OP DRUM-'N-BASSPARTY'S. EN DAT IS BEVORDERLIJK VOOR DE FEESTVREUGDE.'