Op de dag van de start van Iedereen beroemd liet een van de makers in de krant optekenen dat het nieuwe humaninterestprogramma slechts op één punt overeenkwam met zijn voorganger Man bijt hond: het uitzenduur. Dat moet zowat de grappigste ontkenning van de werkelijkheid zijn geweest sinds die keer dat Comical Ali stond te roepen dat het Amerikaanse leger elk moment in elkaar kon klappen. Want natuurlijk riep Iedereen beroemd van bij het begin herinneringen op aan de Woestijnvisreeks, en heus niet alleen bij gewoo...

Op de dag van de start van Iedereen beroemd liet een van de makers in de krant optekenen dat het nieuwe humaninterestprogramma slechts op één punt overeenkwam met zijn voorganger Man bijt hond: het uitzenduur. Dat moet zowat de grappigste ontkenning van de werkelijkheid zijn geweest sinds die keer dat Comical Ali stond te roepen dat het Amerikaanse leger elk moment in elkaar kon klappen. Want natuurlijk riep Iedereen beroemd van bij het begin herinneringen op aan de Woestijnvisreeks, en heus niet alleen bij gewoontedieren die elke dag na Het Journaal hun televisie aanzetten. Dagelijkse rubriekjes zoals De onterecht onbekende Vlaming, een terugkerende serie waarin iemand met een kano door het land vaart en wildvreemden aanspreekt, de ondertoon van verbondenheid, over hoe we allemaal mensen met dezelfde grote en kleine problemen zijn, het zijn dingen die in al dan niet licht gewijzigde vorm ook in Man bijt hond voorkwamen. Misschien is het uitzicht van Iedereen beroemd wat luchtiger en zonniger en zit er wat minder anarchistische humor in dan in de voorganger, maar een gigantische stijlbreuk kun je het bezwaarlijk noemen. Maar waarom zou dat ook moeten? Man bijt hond (en voordien programma's als Afrit 9 of Terloops - want ook Woestijnvis heeft het warm water niet uitgevonden) bewees jarenlang dat goed gemaakte human interest een groot publiek kan bereiken in primetime, dus is het maar logisch dat je die traditie voortzet. En goed gemaakt was Iedereen beroemd in de eerste afleveringen alvast wel. Het programma swingde op de tonen van Good People van Jack Johnson van het ene knappe filmpje naar het andere, van momenten waar je om moest lachen (de blik van de motard toen zijn vrouw zei dat ze zijn haar kamde en met een lotion behandelde) tot ontroerende scènes, zoals die waarin een vrouw vertelde over haar man die op 43-jarige leeftijd gestorven was aan een hersentumor. Niet alles was even sterk. De bumperscènes waarin voorbijgangers uit een lukraak gekozen stad een quote aanleveren (genre: 'Ik vind het niet kunnen dat Michelle Martin vrijkomt') worden vlug banaal, en als de tweede 'onterecht onbekende Vlaming' al een man is die op de speelplaats van een school een zandbak aanlegt, dreigt toch het gevaar dat die rubrieknaam een ironische bijklank krijgt. Ook De pendelquiz waar Iedereen beroemd mee opent en waarin een treinreiziger enkele vragen voorgeschoteld krijgt, is iets te veel een doorslagje van Taxi Vanoudenhoven of De kortste quiz (uit - ahum - Man bijt hond) om een echt goede trekker te zijn. Maar als Iedereen beroemd de volgende weken en maanden het niveau kan aanhouden van die eerste afleveringen, dan is vast Iedereen Tevreden. Elke weekdag, 19.40 - één Meer bedenkingen op www.knackfocus.be/testbeeld STEFAAN WERBROUCK'IEDEREEN BEROEMD' IS GEEN STIJLBREUK IN VERGELIJKING MET 'MAN BIJT HOND'. MAAR MOET DAT?