De tijd dat Apple nog als een underdog kon worden beschouwd, is definitief voorbij. Dat leiden we toch af uit de rechtszaak die het bedrijf inspande tegen de Duitse designfabrikant Koziol. Die had een nieuw eierdopje op de markt gebracht met de wel-luidende naam Ei-Pott, maar omdat Apple vond dat die te veel als hun eigen muziekspeler klonk, stapte het naar de rechter. Nu had Apple wel een punt, want niet alleen de naam deed aan de iPod denken, ook het design zelf heeft erg veel weg van het populaire gadget. Aan de andere kant leek de kans ons toch klein dat een argeloze gebruiker in de toek...

De tijd dat Apple nog als een underdog kon worden beschouwd, is definitief voorbij. Dat leiden we toch af uit de rechtszaak die het bedrijf inspande tegen de Duitse designfabrikant Koziol. Die had een nieuw eierdopje op de markt gebracht met de wel-luidende naam Ei-Pott, maar omdat Apple vond dat die te veel als hun eigen muziekspeler klonk, stapte het naar de rechter. Nu had Apple wel een punt, want niet alleen de naam deed aan de iPod denken, ook het design zelf heeft erg veel weg van het populaire gadget. Aan de andere kant leek de kans ons toch klein dat een argeloze gebruiker in de toekomst per ongeluk naar muziek zou luisteren op zijn Ei-Pott en een ei van zijn iPod zou pogen te eten. Apple neemt het niet alleen op tegen obscure Duitse bedrijfjes, ook grotere ondernemingen moeten op de knieën. Het roemruchte magazine Playboy stemde er bijvoorbeeld mee in om alle naakt weg te halen uit de nieuwe iPad-applicatie die onlangs gelanceerd werd. Mensen zoals u en ik die het tijdschrift voor de interviews lezen, kunnen het tijdschrift wel nog binnenhalen, maar wie van de Playmate of the Month meer wil zien dan haar hoofd, moet naar de krantenwinkel. Het zegt veel over de bereidwilligheid die uitgevers aan de dag leggen om toch maar een plaatsje te krijgen in de heerlijke nieuwe wereld van de iPad, maar ook over hoe ver Apple - en dan vooral Steve Jobs zelf, want hij trekt zich de strijd tegen bloot persoonlijk aan - wil gaan om obsceniteiten van het speeltje weg te houden. Wie kinderen heeft - in een e-mail noemde Jobs zijn vaderschap als een reden voor zijn houding - zal de kruistocht tegen porno ongetwijfeld toejuichen. Toch kun je je afvragen of Apple de definitie van 'obsceen' niet heel breed invult: niet alleen Playboy valt blijkbaar in die categorie, toen de lay-outers van het Britse modemagazine Dazed & Confused, dat weleens iets gewaagdere fotoshoots durft te publiceren, een demoversie van het tijdschrift voor de iPad maakten, gaven ze die als bijnaam 'de Iraneditie' mee, omdat alles wat een beetje aanstootgevend kon zijn, zedig bedekt moest worden. Ook een Britse fabrikant van badpakken kwam al in de problemen toen hij zijn catalogus via de iPad beschikbaar wilde maken en dichter bij huis raakte de applicatie die de makers van het 2BE-programma M! LF voor de iPhone indienden evenmin door de strenge screening. Jobs is natuurlijk een Amerikaan en in de VS zijn de kuisheidsnormen nog altijd een pak strenger dan hier - denk maar aan alle gedoe rond de 'Nipplegate' van Janet Jackson. In het verleden hebben we altijd al een beetje gelachen met de overdreven preutse houding van de modale Amerikaan, maar als de iPad echt de markt van de tablet-pc's gaat beheersen zoals de iPod dat doet bij de mp3-spelers, dan zou het best kunnen dat we die kuisheid mee moeten binnenhalen. Stefaan WerbrouckJe kunt Playboy nog steeds binnenhalen via je iPad, maar als je van de Playmate of the Month meer dan het hoofd wil zien, moet je naar de krantenwinkel.