EEN MAN VAN ALLE TIJDEN. VIJF KLASSIEKERS VAN HUMPHREY BOGART, DE GROOTSTE STER UIT DE GANGSTERSTAL VAN WARNER EN EEN VAN DE MEEST VIRIELE SYMBOLEN VAN HET WITTE DOEK.

FILMS: **** Extra’s: ***

(Warner Home Video)

FOCUSTRAKTEERT

WIN VIJF DVD’S VAN DE SPECIAL EDITION VAN ‘FIDDLER ON THE ROOF’ EN VIER PAKKETTEN MET TELKENS DE DVD VAN ‘THEY DRIVE BY NIGHT’, ‘HIGH SIERRA’, ‘TO HAVE AND HAVE NOT’, ‘TREASURE OF THE SIERRA MADRE’ EN ‘DARK PASSAGE’. ZIE PAGINA 6.

They Drive By Night (1940), High Sierra (1941), To Have and Have not (1944), Dark Passage (1947), The Treasure of the Sierra Madre (1948)

Films. Tijdens de hoogdagen van het studiosysteem was Warner de studio van de straat, van de werkende man, gespecialiseerd in gangsterfilms, gevangenisdrama’s en sociale aanklachten. Niet noodzakelijk omdat de Warner-broers zo geïnteresseerd waren in low lifes, maar wel omdat deze major anders dan rivalen MGM en Paramount niet met het geld smeet, maar integendeel zuinig omsprong met budgetten, draaidagen en speelduur. Vandaar het staccato ritme van de vertelling, de hang naar realisme en het woelen in de onderbuik van de samenleving. De typische Warner-prent werd voortgedreven door tough guys en de taaiste van allemaal was Humphrey Bogart. Op Warner Home Video verschijnen nu vijf van zijn klassiekers die even zoveel mijlpalen in zijn carrière markeren.

In They Drive By Night, een pezig drama over vrachtrijders en hun misdadige bazen is hij nog net geen top of the bill en speelt hij tweede viool naast George Raft. Een jaartje later was het prijs: de rol van de sardonische Roy Earle (een ex-boef die verbeten tegen zijn noodlot vecht) in High Sierra, eveneens geregisseerd door Raoul Walsh, katapulteerde hem tot eeuwig sterdom. Howard Hawks’ vrije Hemingway-bewerking To Have and Have Not (Bogart als schipper verstrikt in oorlogscomplot) paarde hem aan Lauren Bacall, ook off-screen zijn grote liefde. De suggestieve scène waarin ze hem leert fluiten, werd een van de meest geciteerde momenten van star chemistry. Bogey en Bacall werden met minder succes aan elkaar gekoppeld in Dark Passage, waarin hij een onschuldig veroordeelde speelt die plastische chirurgie ondergaat om een nieuwe identiteit te krijgen. John Huston demystificeerde zijn lievelingsacteur en drinkebroer en krabde het laatste spatje glamour weg in The Treasure of the Sierra Madre, over de hebzucht die zich van drie goudzoekers meester maakt.

De schorre rokerige stem en de verstijfde bovenlip, waardoor hij praatte alsof hij ijzervijlsel aan het kauwen was, werden het handelsmerk van Bogey, altijd de loner, de non-conformist, de beschadigde held en de ongeneeslijke romanticus. Bogart was al bij leven een legende, werd later een icoon voor de existentialistische generatie die hem zag aftakelen aan kanker, drank en sigaretten, en is in de sixties op universiteitscampussen herontdekt. Maar zoveel parodieën (onder meer van Woody Allen) en postmoderne pastiches (in reclamespotjes) later, blijft het onverwoestbaar symbool van ongecompliceerde mannelijkheid stevig overeind.

Extra’s. De vijf films in schitterend zwart-wit komen vergezeld van gloednieuwe documentaires, originele trailers, cartoons uit de oude doos. Bogey-kenner Eric Lax geeft audiocommentaar bij The Treasure of the Sierra Madre en bij To Have and Have Not zit ook de luisterspelversie voor de Amerikaanse radio met Bogart en Bacall. Patrick Duynslaegher

Patrick Duynslaegher

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content