21.10 ééN (OOK OP DONDERDAG)

HULP AAN HUIS

Bij thuishulp denken wij spontaan aan die schattige blauwe autootjes van het Wit-Gele Kruis die door het Vlaamse land crossen, maar blijkbaar is de sector een stuk uitgebreider. Dat leren we althans uit de vijfhonderdste docusoap die dit najaar op tv komt, Het Leven Zoals Het Is: Hulp aan Huis, waarin thuishulp centraal staat. Al horen de makers zelf liever de term ’thuisbegeleiding’, zegt eindredactrice Liesbet Verbesselt. ‘Dat is toch het woord dat wij gebruiken, omdat de reeks ruimer gaat dan stereotiepe dingen zoals thuisverpleging of maaltijdbedeling aan huis. We volgen bijvoorbeeld ook een kindje dat door een operatie niet naar school kan en daarom thuis onderwijs krijgt of een tienermeisje met een motorische handicap dat een persoonlijke assistente heeft om haar te helpen met haar huiswerk of samen met haar gaat fietsen. Thuisbegeleiding is er dus niet alleen voor bejaarden.’

In de docusoap ligt de nadruk op de persoonlijke relaties die ontstaan tussen de hulpverleners en hun ‘klanten’. Want die zijn cruciaal, aldus Verbesselt, hoewel de druk hier, net zoals in de hele witte sector, groot is. ‘ De problemen komen ook aan bod, maar de menselijke contacten blijven de kern van de zaak. Het is me trouwens opgevallen dat die mensen er altijd in slagen om tijd te maken voor hun patiënten. Lut, een thuisverpleegster, heeft een onvoorstelbaar druk schema, maar ze gaat toch samen met de man van een van haar patiënten even naar zijn serre om een rare uitvinding van hem te gaan bekijken. Dat is zo straf. Ik moet toegeven dat ik vooraf absoluut niet kon inschatten hoe zwaar die job is, maar mijn bewondering is onvoorstelbaar gegroeid.’

The House on Haunted Hill * William Malone, VS 1999 De kleurrijke schlockmeister en gimmickkoning William Castle blikte in 1958 een grandguignol-achtige B-horrorfilm in met de onvolprezen Vincent Price. Dit is een geüpdatete CGI-remake, geproduceerd door Robert Zemeckis en Joel Silver. Het begint leuk, nadien wordt het hemeltergend voorspelbaar. (20.45 – La Deux) Fight Club *** David Fincher, VS 1999 Se7en-regisseur Fincher zorgde met dit hondsbrutale, pure machodrama niet alleen op het doek voor knock-outs en alle regels tartende uppercuts: ook buiten de bioscopen laaide de controverse heftig op. Getuige de lawine van vernietigende kritieken waarin deze sarcastische sf-fantasie met Edward Norton en Brad Pitt omschreven werd als moreel ‘gevaarlijk’. Voor wie langer dan de heisa wil kijken: Finchers vaak met briljante flair verfilmde adaptatie van Chuck Palahniuks cultboek is een genadeloze kritiek op onze consumptiemaatschappij. (23.15 – A2)

(S.W.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content