'There's action only if there's danger', aldus Howard Hawks. De man, geboren in 1896, kwam voor zijn filmcarrière dan ook aan de kost als piloot, zowel van vliegtuigen als racewagens. Zijn no-nonsense-mentaliteit zorgde ook voor uitspraken als: 'A good movie is three good scenes and no bad scenes'.
...

'There's action only if there's danger', aldus Howard Hawks. De man, geboren in 1896, kwam voor zijn filmcarrière dan ook aan de kost als piloot, zowel van vliegtuigen als racewagens. Zijn no-nonsense-mentaliteit zorgde ook voor uitspraken als: 'A good movie is three good scenes and no bad scenes'. In juni brengt het Filmmuseum van Brussel een integraal retrospectief van een van de grootste Amerikaanse regisseurs, een genreschepper en -meester die door de nouvelle vague als auteur bejubeld werd. Zijn komedie Fig Leaves geeft op 1 juni om 21.00 in de stille filmzaal het startsein, maar u kunt in de geluidsfilmzaal al om 18.15 met The Dawn Patrol vaststellen dat Hawks als eerste de essentie van de overgang van stilte naar geluid inzag. De acteurs praten, zij tonen niet meer. Hawks' cinema moest ook vooruitgaan. Hij was er om een verhaal te vertellen, benadrukte hij, maar het waren wel ' moving pictures', dus: 'let's make 'm move!'. Met Scarface draaide hij de meest gemene en trendsettende gangsterfilm van voor WO2, en alsof zijn aandeel in dat genre nog niet volstond, legde hij maar meteen ook de grondslag van de screwball comedy ( Twentieth Century, Bringing Up Baby), vol sterke, gender-rebelse vrouwen die elke man verbaal onderuithaalden. In 1944 koppelde hij de 19-jarige Lauren Bacall (te zien in von Triers Dogville) aan Humphrey Bogart in de door William Faulkner geschreven adaptatie van Ernest Hemingway: To Have and Have Not. Maar het was Raymond Chandlers The Big Sleep die hem en het paar vereeuwigde. Begin jaren vijftig gaf hij Marilyn Monroe een kans in Monkey Business en Gentlemen Prefer Blondes, en in 1955 vierde hij zijn talent vooral in The Land of the Pharao's, een adembenemende historische film. Hawks deed alle genres, en dus pakte hij in 1951 al uit met de uitzonderlijke sciencefictionthriller The Thing From Another World, om eind jaren vijftig en in de jaren zestig door te gaan met een klassiek trio westerns: Rio Bravo, El Dorado en Rio Lobo (waarmee het Filmmuseum op 30 juni afsluit). Hawks stierf in december 1977, iets meer dan 25 jaar geleden dus.