WILLIAM WYLER
...

WILLIAM WYLER VS 1966. MET AUDREY HEPBURN, PETER O'TOOLE, ELI WALLACH. 20.40 - ARTE Met Roman Holiday bewandelde de nauwgezette perfectionist William Wyler een meer luchtige weg, een aanpak die hij eerst in Funny Girl en daarna in How to Steal a Million verder zou zetten. Wyler was gecharmeerd door Hepburn en dat verbergt hij ook niet in deze romantische komedie, waar de magie van de legendarische actrice helemaal overheen hangt. In deze stijlrijke caper-film speelt Hepburn de toegewijde dochter van een rijke kunstvervalser (Hugh Griffith) die een van haar vaders kunstwerken (een Venus-sculptuur van Cellini) uit een streng bewaakt Parijs museum wil stelen om hem uit de gevangenis te houden. Daarvoor schakelt ze de hulp in van inbreker Peter O'Toole. Ze is er zich echter niet van bewust dat hij eigenlijk een detective is. Hepburn, volgens modeontwerper Cecile Beaton de meest Interessante publieke belichaming van het nieuwe vrouwelijke ideaal, huppelt opnieuw vrolijk rond in enkele opvallende De Givenchy-kostumen en haar geraffineerde elegantie verleent deze licht suspenserijke en flinterdunne komedie de nodige allure. Peter O'Toole, terend op het succes van zijn debuut Lawrence of Arabia (1962), is de ideale sparringpartner. De productiedesign was in handen van monument Alexandre Trauner, de genuanceerde Widescreen-fotografie van Charles B. Lang Jr., de favoriete cameraman van Hepburn. Breakfast at Tiffany's ** Blake Edwards, VS 1961. Nog Hepburn-pret met deze prestigieuze en nogal trouwe Paramount-verfilming in Technicolor van een van Truman Capotes meest bejubelde kortverhalen. Hepburn zet een van haar meest charmante rollen neer als Holly Golightly, een elegante en onschuldige party-girl in stijlvolle De Givenchy-kleedjes die prat gaat op haar onafhankelijkheid en alleen tot rust komt voor de etalage van de legendarische Tiffany & Company- juwelenwinkel op Fifth Avenue: 'Don't you just love it? Nothing bad can ever happen to you in a place like this', klinkt het. (13.45 - VijfTV)Last Action Hero *John McTiernan, VS 1993. Schwarzenegger en McTiernan komen nooit op kruissnelheid in deze onevenwichtige actiereus waarin een 11-jarige jongetje letterlijk in het witte doek verdwijnt om de spierkolos te assisteren. Het script laat heel wat ruimte voor satirische kwinkslagen richting Hollywood, maar die mogelijkheden blijven onbenut (22.05 - VT4).(L.J.)